– Dette er det grønne skiftet på sjøen, sier miljørådgiver i Arendal kommune, Ragnhild Hammer.
– For å klare omstillingen er det viktig at det er enkelt å lade langs veien.
I Arendal er de allerede i gang med å finne ut hvor man i fremtiden kan lade elbåten langs kysten i deres kommune.
– Vi har lagt inn søknad om en hurtiglader og flere sakteladere, sier Hammer.
Fra Sverige til Norge på strøm
Sverige og Norge har til sammen nærmere én million motordrevne fritidsbåter.
Nesten alle går på fossilt brensel og CO₂-utslippet er beregnet til over 400 000 tonn per år.
Med det nye ladeprosjektet håper man at flere vil velge et mer miljøvennlig alternativ i fremtiden.
Innen to år skal det nemlig komme over 400 nye ladeplasser langt kysten fra Göteborg til Kristiansand.
Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 24 millioner kroner og er finansiert med midler fra EU og Norge.
Håper på økonomisk hjelp
Det er stort utvalg av fritidsbåter som kjører på fossilt brensel her til lands.
Utvalget av elektriske båter er derimot mye mindre.
Ida Salomonsen, som er daglig leder hos elbåtprodusenten Green Waves i Tvedestrand. Hun etterlyser økonomiske fordeler ved kjøp av elektriske båter.
– Vi mangler insentiver til fritidsbåter, sier hun.
Det betyr at man får en økonomisk- eller andre fordeler ved å kjøpe en båt som går på strøm og ikke fossilt brensel.
Ville du valgt elbåt over båt som kjører på fossilt brensel hvis du fikk økonomisk bidrag?
For elbiler har det lenge vært gode økonomiske fordeler med å velge disse bilene over biler som kjører på bensin eller drivstoff.
Elbilfordelene blir stadig færre, men det er fortsatt fordeler du kan nyte godt av som elbilist som billigere bompenger, fergebilletter og parkering, ifølge NAF.
– Jeg tror det ville ha en utrolig stor effekt om man for eksempel fikk tilbake en del av kostnaden av Enova hvis man valgte et mer miljøvennlig alternativ, sier Salomonsen.