Hopp til innhold

Nå skal det bli enklere å kjøre elbåt

Det er planlagt over 400 nye ladeplasser for elektriske båter langs kysten mellom Norge og Sverige.

Viser frem elbåt

Ladeprosjektet vil koste rundt 24 millioner kroner.

Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Dette er det grønne skiftet på sjøen, sier miljørådgiver i Arendal kommune, Ragnhild Hammer.

– For å klare omstillingen er det viktig at det er enkelt å lade langs veien.

I Arendal er de allerede i gang med å finne ut hvor man i fremtiden kan lade elbåten langs kysten i deres kommune.

– Vi har lagt inn søknad om en hurtiglader og flere sakteladere, sier Hammer.

Ragnhild Hammer

Ragnhild Hammer sier det enda ikke er bestemt i hvilke havner laderne skal være.

Foto: Svein Sundsdal

Fra Sverige til Norge på strøm

Sverige og Norge har til sammen nærmere én million motordrevne fritidsbåter.

Nesten alle går på fossilt brensel og CO₂-utslippet er beregnet til over 400 000 tonn per år.

Med det nye ladeprosjektet håper man at flere vil velge et mer miljøvennlig alternativ i fremtiden.

Innen to år skal det nemlig komme over 400 nye ladeplasser langt kysten fra Göteborg til Kristiansand.

Prosjektet har en kostnadsramme på rundt 24 millioner kroner og er finansiert med midler fra EU og Norge.

Ladepunkt for elektriske båter, Pollen i Arendal

Slik ser ladestasjonen for elbåter ut i Pollen i Arendal sentrum.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

Les også Kun én av 30 millioner ser slik ut: – Mer spesiell enn vi først trodde

Emil Landås fra Flekkerøy fikk en sjelden pigment-hummer.

Håper på økonomisk hjelp

Det er stort utvalg av fritidsbåter som kjører på fossilt brensel her til lands.

Utvalget av elektriske båter er derimot mye mindre.

Ida Salomonsen, som er daglig leder hos elbåtprodusenten Green Waves i Tvedestrand. Hun etterlyser økonomiske fordeler ved kjøp av elektriske båter.

– Vi mangler insentiver til fritidsbåter, sier hun.

Det betyr at man får en økonomisk- eller andre fordeler ved å kjøpe en båt som går på strøm og ikke fossilt brensel.

Ville du valgt elbåt over båt som kjører på fossilt brensel hvis du fikk økonomisk bidrag?

For elbiler har det lenge vært gode økonomiske fordeler med å velge disse bilene over biler som kjører på bensin eller drivstoff.

Elbilfordelene blir stadig færre, men det er fortsatt fordeler du kan nyte godt av som elbilist som billigere bompenger, fergebilletter og parkering, ifølge NAF.

– Jeg tror det ville ha en utrolig stor effekt om man for eksempel fikk tilbake en del av kostnaden av Enova hvis man valgte et mer miljøvennlig alternativ, sier Salomonsen.

Erna Solberg elbåt 2

Ida Salomonsen tror det nye ladeprosjektet er veldig viktig for videre utvikling av elbåt-markedet.

Foto: Silje Rognsvåg / NRK
null
Spiller nå
Lett å få flyskrekk av dette - men det finnes råd 00:41
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 14 1,58 kr
Dyrest kl. 20 2,56 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 6,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,8 kr En vask
  • Varmeovn 1,5 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %