Strømprisene har gått rett til værs i vinter, og en lengre og kaldere vinter enn på lenge har ført til at flere nå sliter med å betale strømregninga.
Kraftselskapene opplever telefonstorm fra fortvilede strømkunder som må dele opp regninga. Bare i går fikk selskapet LOS nesten 1 300 telefoner.
– Det er mange henvendelser og vi har mye å gjøre for tida, sier direktør Dominic Barnes i LOS Kundeservice.
Flere av kundene som tar kontakt tror at det er noe galt med strømmåleren deres, etter å ha fått økt strømutgiftene med flere tusen kroner.
– Det er et sjokk for mange. Ikke alle hadde regnet med å måtte betale så mye. Vi har nok satt ny rekord i betalingsutsettelser denne måneden, sier Barnes.
Høy regning også i mai
Og det er ingen umiddelbar bedring i sikte. Vannmangel og lite nedbør i fjellene kan fortsatt gi høye strømpriser.
– Den neste regninga som kommer i mai, vil nok også bære preg av høyere priser enn det kundene kjenner fra i fjor, sier markedsdirektør Geir Jørgensen i LOS.
Tror mange trenger hjelp
Hos sosialtjenesten i Kristiansand frykter de konsekvensene av høye strømpriser og stort forbruk.
– Det er klart det er dramatisk å få disse store regningene hvis man har lite penger. De fleste har nok fått økt strømregninga ganske betraktelig, og det er grunn til å tro at det vil komme en del søknader til sosialtjenesten på sikt, sier enhetsleder Torgunn Lie i DuViTo.
Og oppfordringa til de som sliter med å betale er klar.
– Det er veldig viktig at folk gjør noe med det om de ikke kan betale. De må snakke med strømleverandøren eller komme til oss. De må ikke la være å gjøre noe for da blir det mye dyrere, og det gjør det ganske fort, sier Lie.