Toppsjefen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i Lillesand, Torstein Olsen, snakket til en lydhør forsamling i dag.
Olsen vil at du og jeg skal bli opptatt av andre ting enn bare pris på mobilabonnementet vårt.
– Vi mener at priser på mobiltjenester i Norge er lave nok og de inntektene operatørene har fra aktiviteten reinvesteres i veldig stor grad i Norge. Derfor vil vi heller at folk skal etterspørre sikkerhet, beredskap og reserveløsninger, fordi veldig mange har blitt helt avhengig av mobil kommunikasjon, sier Olsen til NRK.
Vil ha sikrere nett
Målet er at mobiltelefonen skal fungere godt i krisesituasjoner og til fjells og til sjøs, uten at det skal koste oss mer.
– Nordmenn har blitt bortskjemte på kjempegod dekning sånn som det er. Men vi vil ha mer av det, både på snaufjellet, i skogen og på sjøen, sier Olsen.
Toppsjefen i Telenor, Jon Fredrik Baksaas, er mer uklar på hva sikrere mobilnett vil bety for kundenes mobilregning.
– Privathet til data og sikkerhet i nettverkene er to parametere som blir viktigere og viktigere, sier Baksaas.
Og han mener det er viktig for myndighetene å peke på disse utfordringene slik Torstein Olsen gjorde da han møtte hele telebransjen i Lillesand.
– Men vi som er i bransjen vet at dette må finne sin balanse også mot prisen, sier Baksaas.
Er betalingsvilje
Forbrukerombud Gry Nergård mener betalingsviljen er stor blant mobilkundene for å få et sikrere og bedre telenett.
– Vi har et inntrykk av at det å være «på» hele tiden er en viktig faktor for folk og at de er villige til å betale en del for å få den tilgangen, sier hun.
Hun registrerer at mobilkundene etterspør raskere mobilnett og bredbåndstilgang.
– Så betalingsviljen er nok stor for å få bedre kvalitet, sier hun.