I sist bystyremøte gikk Gundersen på talerstolen for å diskutere konsekvensene dersom kommunen tar Kroodden fra Hydro Texaco for å bygge boliger og Kolstadsodden fra Statoil for å få plass til ny containerhavn.
Frykten er at de store oljegigantene da heller vil frakte drivstoff til Kristiansand med tankbiler, i stedet for med tankskip.
Driftsjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn tror man kan komme opp i åtti tankbiler inn til byen hver dag.
– Sånn som det ser ut nå, så mener jeg det er sannsynelig, sier Granfeldt til NRK.
– Dårlig miljøpolitikk
Varaordfører Mette Gundersen deler bekymringen.
– Jeg opplever at dette er en bekymring for hele bystyret, sier Gundersen.
Derfor har havnedirektøren fått beskjed om å gå i dialog med de store oljeselskapene, for å finne en løsning.
– Vi har bedt ham om å holde oss fortløpende orientert om hvordan dialogen går. Formannskapet med ordføreren i spissen må være med å styre denne dialogen med selskapene.
– Dette er ikke god miljøpolitikk, mener Gundersen.
Mange skal ha olje
I tillegg til biler, busser, bedrifter, husstander og fly på Kjevik, skal også Color Lines ferje Superspeed ha drivstoff.
Havnas driftsjef Thomas Granfeldt mener et nytt tankanlegg, felles for alle selskapene kan være løsningen. Han foreslår å plassere dette i Kongsgårdsbukta.
– Jeg vil ikke diskutere plassering nå, sier Mette Gundersen.
– Det er en diskusjon som vil gå fortløpende blant politikerne. Det som er viktig er at vi har et tankanlegg her i byen, slik at de store skipene kan få drivstoff uten å dra til Larvik, eller at dette drivstoffet skal komme med tankbiler på veien.