Frykter gigantisk erstatning
Ordføreren i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen, ber politikerne slutte å snakke opp erstatningssummen til Fjord Line.
Han er redd for at mye omtale og diskusjon av denne saken vil føre til en gigantisk erstatningssum.
Fergeselskapet Fjord Line vant rettsaken mot Kristiansand Havn i forrige uke, og havna risikerer å måtte betale flere titalls millioner kroner i erstatning til Fjord Line.
Da striden mellom Fjord Line og havna ble drøftet i kommunalutvalget i formiddag ba Sørensen de andre politikerne slutte å snakke om erstatningssummer i denne saken.
Havnestyret vil tirsdag kveld diskutere denne delikate saken man har havnet opp i.
Til bystyret
Den betente saken og krangelen mellom Kristiansand Havn og Fjord Line kan nå komme opp til politisk behandling i bystyret i Kristiansand neste uke.
Det var den klare beskjeden fra rådmann Tor Sommerseth da havnestriden ble diskutert politisk i kommunalutvalget tirsdag.
– Vi anbefaler at havnedirektøren orienterer bystyret i denne saken, sa Sommerseth.
Vanskelig konkurranse
– Kontrakten mellom Kristiansand Havn og Color Line gjør det vanskelig for andre ferjeselskap å seile på Kristiansand Havn.
Det mener professor i samfunnsøkonomi Lars Sørgard ved Norges Handelshøyskole.
Han reagerer på innholdet i avtalen mellom havna og ferjeselskapet, som ble inngått i 1994, og fremdeles gjelder.
– Det mest interessante er hvor klart det står om konkurrentenes muligheter til å komme inn på Kristiansand Havn. Det virker som om Color Line nærmest lager regler som gjør at de har førsteretten til de gunstigste tidspunktene, og at de skal få bestemme først, sier Sørgard.
– Konkurransevridende avtale
Etter først å ha fått avslag, har NRK nå fått tilgang til kontrakten mellom Kristiansand Havnevesen og Color Line fra 1994.
Blant annet står det at havnevesenet skal sørge for at anløp av andre skip ikke blir sammenfallende med Color Lines ankomster og avganger.
Økonomiprofessor Lars Sørgard, tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, mener avtalen er konkurransevridende. Han reagerer særlig på summen av punkt 4, 8 og 9 (se nederst).
– Det tegner seg et bilde av en aktør som kan bestemme mye over Kristiansand Havn, og dermed kan påvirke konkurrentenes muligheter - eller mangel på muligheter - til å bruke Kristiansand Havn.
– Det kan gjøre det vanskelig for andre å komme inn på denne seilinga. Det kan igjen føre til begrenset konkurranse, og det er til skade for forbrukerne, sier Sørgard.
– Hvor vanlig er denne kontrakten?
– Det er ikke så ofte jeg ser en kontrakt som er så eksplisitt på konkurrentenes disposisjoner. Det er uvanlig.
– Lukter vondt
I forrige uke ble Kristiansand Havn dømt til å betale erstatning til Fjord Line - som ble nektet å bare ha ruter om sommeren. Administrerende direktør Ingvald Fardal mener det lukter av kontrakten mellom havna og Color Line.
– Vi har jo gått igjennom denne avtalen og en del annen korrespondanse som jeg synes lukter vondt.