Det liker ikke distriktsleder i Trygg Trafikk i Aust-Agder, Pål Sodefjed.
– UP er ikke på veiene bare for sin egen del – de er på veiene for vår del, for at det skal være tryggest mulig for oss bilister. Det er helt klart uheldig.
– Men de har jo streikerett?
– Ja det er klart folk har rett til å streike, men selv om ikke UP er på veien så er det masse lensmannskontorer som på en måte kan ta opp jobben og som ikke vil at folk skal kjøre fritt i deres områder, sier Sodefjed.
- Les også:
– Ikke udødelige fordi det er streik
Det blir altså færre – om noen fartskontroller langs veiene våre, fordi hele UP i Agder og Rogaland er i streik, bortsett fra sjefen sjøl. Kun sjefen for Utrykningspolitiet i regionen, Øystein Krogstad, er på jobb. Og han legger ikke skjul på at streiken får virkning når 25 av i alt 36 UP-betjenter er tatt ut i streik.
– Betyr det at flere vil bryte fartsgrensa?
– Det håper jeg inderlig ikke at folk tenker på en gang. Jeg håper ikke folk tror de er udødelige fordi det er streik, advarer Krogstad.
Streiken passer spesielt dårlig med tanke på at den kommende utfartshelgen.
Akkurat pinsehelga blir sett på som den verste trafikkhelga på våren. – Pinse med stor trafikk og tørre veier som ofte kan innby til høyere fart, kan gi fatale resultater, sier landets UP-sjef, Runar Karlsen, til
Rundt 1/5-del av UPs mannskaper er tatt ut i streik.– En trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at pinsen er en travel tid, sier Krogstad.
– Bilister kan fort bli fotgjengere
Men folks kjøremønster endrer seg nødvendigvis ikke selv om de vet at UP som skulle sjekke farten- ikke er på veien. Det mener Pål Sodefjed i Trygg Trafikk.
– Jeg tror det går bra. De aller fleste bilistene er ansvarsbevisste og de kjører etter trafikkreglene. Ikke nødvendigvis for ikke å bli tatt av politiet, men fordi det er det som er det riktige å gjøre. Så jeg tror ikke det har store konsekvenser for en kort tidsperiode.
– Så streiken betyr ikke grønt lys for å sette klampen i bånn?
– Gjør de det kan de få seg en overraskelse. Det er fremdeles aktive fotobokser og det er fremdeles kontroll på veien fra det øvrige politiet. Vil de gamble med å kjøre fort – så kan de fort bli fotgjengere, sier Sodefjed.