Agder Kollektivtrafikk (AKT) foreslår å sette ned prisen på 30-dagers busskort i forbindelse med at bomprisene øker 1. juli.
Penger fra i fjor
Bakgrunnen for dette er at det i kommunens budsjett for 2009 ble bevilget 3 millioner til satsing på buss i Kristiansand. I utgangspunktet ble det planlagt at pengene skulle finansiere gratis buss i en periode, men siden det var uenighet rundt om dette var den beste løsningen å bruke pengene på, ble de i stedet overført til 2010.
Ledelsen i AKT har nå lagt frem et forslag for politikerne om at det i stedet skal bli nedsatt pris for 30-dagers busskort i Kristiansand-regionen i en periode.
Prisen er foreslått å gå fra 720 til 490 kroner i en periode på 1-2 måneder. Dersom dette blir godkjent fra politisk hold vil ordningen sannsynligvis tre i kraft på sensommeren eller utpå høsten.
Prisen på utstedelsen av et busskort, som normalt er kroner 50, vil også bortfalle i denne perioden.
Tilbudet vil være en del av en større kampanje som AKT ønsker å kjøre i forbindelse med bomprisøkningen 1. juli.
Opp til bystyret
Det er bystyret i Kristiansand som til syvende og sist bestemmer om AKT får bruke pengene til denne kampanjen.
Gruppeleder i Kristelig Folkeparti i Kristiansand, Jørgen Kristiansen, kan foreløpig ikke si noe om ordningen blir som AKT forespeiler, men sier forslaget vil bli nøye vurdert.
- Vi vil lytte til AKT og ta det med oss inn i vår vurdering. Jeg håper pengene blir brukt via AKT og inn i kollektivtrafikken i Kristiansand, sier Kristiansen.
KrF-politikeren håper uavhengig av hva beslutningen blir at den kan bidra til å bedre kollektivtilbudet i Kristiansand.
- Kollektivtrafikken i Kristiansand er for dyr, og det er for dårlig frekvens på antall avganger, mener Kristiansen.
Åpner for gratis buss
Prøveordninger med gratis busser i byer har vært forsøkt i utenlandske byer, blant annet i Danmark.
Kristiansen sier kommunen i fremtiden kan komme til å gå inn for prøveordninger med tilbud om gratis buss også i Kristiansand.
- Miljøutfordringene er så store, og når trafikken øker så kraftig som den gjør, så kan det godt hende at vi kommer til å foreslå gratis buss. Men foreløpig har vi desverre måttet legge det på hylla, sier Kristiansen.