– Skiene blir bedre og bedre. Det er mye lettere å lære å stå på de nye skitypene. Det er nok mye av grunnen til at det ikke er så populært med snowboard lenger, sier Tom Sætra Pedersen hos G-Max i Arendal.
Midt i julestria er det mange barn i skiavdelingen som bugner av alpinski i alle farger. Barn NRK snakker med forteller at de foretrekker ski, fordi de da har bedre kontroll. De faller ikke så mye og synes det er gøyere.
Utvalget i snøbrett-avdelingen er betraktelig mindre. Salget av snøbrett er ikke i nærheten av hva det en gang var forteller Sætra Pedersen:
– I løpet av denne sesongen har vi kanskje solgt 20. Tidligere var det 100–150. Til bruk i alpinbakkene vil jeg tro vi selger 90 prosent ski nå, sier han.
Importen halvert
I løpet av de siste 10 årene er importen av snøbrett nesten halvert, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. I 2003 ble det importert 30 000 snøbrett til landet, mens det i år er tatt inn bare 16 000 brett.
For alpinski har importen økt i samme periode, fra om lag 50 000 par ski i 2003 til over 60 000 par ski i år.
Merkes ved skisentrene
Også ved skisentrene merker man snøbrettenes dalende popularitet.
– Økningen ser vi helt klart på nye trender som pudderski, twintip, parkutstyr og den nye generasjonen med carving-utstyr. Snowboard er langt ifra døende, men vi ser at salget blir tatt over av annet skiutstyr, sier daglig leder ved Hoven skisenter, Sture Pilegaard.
Like mange aktive utøvere
Generalsekretær i Snowboardforbundet, Lisa Mari Watson, mener det er flere grunner til nedgangen.
– Det har vært en vanskelig tid for industrien på grunn av den økonomiske krisen som kom. Samtidig er den nye idretten twintip i utvikling og er en sterk konkurrent til snowboard, sier Watson.
Hun sier det jobbes aktivt med å rekruttere flere til idretten.
– Vi jobber mye rundt dette både nasjonalt og i de lokale klubbene. Selv om salg og import synker er det ingen nedgang i aktive utøvere. Vi har stabile medlemstall, så den harde kjernen består, sier Watson.