Askeskyene fra Island gjør at flere enn før nå opplever flyskrekk. Flyskrekkterapeut Petter Corneliussen ved Kristiansand lufthavn Kjevik har opplevd stor pågang de siste dagene.
Askeproblematikken er et nytt angst-tema som Corneliussen vanligvis ikke har oppe på flyskrekkurs.
– Vi får daglige henvendelser nå. Vanligvis er folk redde for motorstopp, lynnedslag, turbulens og å ikke få ut understellet. Men når denne problematikken rundt vulkanaska dukket opp, har vi hatt en forklaringsoppgave overfor tidligere deltakere og nye deltakere, sier Corneliussen.
Se video: Petter Corneliussen driver med flyskrekk-kurs og sier askefrykt nå blir et nytt tema på disse kursene.
Økt angst
Flyskrekkterapeuten holder jevnlig kurs for folk med flyskrekk. Nå har han en av sine kursdeltagere i Beijing. Hun er livredd for å fly hjem.
- Les:
- Les:
– Hun var på kurs hos meg for tre-fire uker siden. Hun reiste først til Kanariøyene og hjem igjen, og så til Beijing i arbeid. Det gikk helt fint og hun var klar. Men så kom askeskya, og da var hun på e-post til meg med en gang. Vi opplever økt angst for noe som ikke har vært et tema i europeisk luftrom tidligere.
– Dårlig kommunikasjon
Corneliussen mener fly-Norge selv må ta en del av skylda for at mange nå opplever flyskrekk, ettersom hvert flyselskap - og i siste instans hver pilot - selv bestemmer om de skal ta av eller ikke.
– De siste dagers dialog - eller mangel på dialog - med myndigheter og flyselskap, hvor piloten blir overlatt ansvaret for å ta av eller ikke øker angsten. Sånn skal det ikke være. Det blir det samme som om en lege sier til meg; vil du at jeg skal operere, eller vil du operere deg selv? Det blir for tullete, sier Corneliussen.