Den nordlige delen av Jylland markedsføres under betegnelsen "Toppen av Danmark" - og har sukesss med det.
Nå mener stortingsrepresentant Åse Schmidt at Sørlandet må finne fram til en tilsvarende fellesbetegnelse for å skape gjenkjennelse og få større gjennomslagskraft.
- Kanskje kan vi selge oss bedre i fellesskap hvis vi finner et slagord eller en logo - litt i tråd med det de har klart i Danmark, sier Schmidt.
- Et slagord med fart i
Og Åse Schmidt har sitt favoritt-slagord klart.
- Spydspissen. Sørlandet er spydspissen av Norge. Det høres tøft ut og det er fart i ordet - det er en spydspiss som er på vei til noe. Vi er spissen av Norge og nærmest kontinentet, sier Schmidt.
Mange vil mene at landsdelens store problem er at man ikke klare å samle seg om en felles oranisasjon i forhold til reiseliv og turisme. Men Schmidt mener Sørlandets slagord og logo ikke bare må gjelde reiselivet.
- Næringslivet generelt, bedrifter, universitetetet, kommuner og fylkene bør i tillegg til sin egen logo - ha en felles sørlandslogo, sier Schmidt.