Hopp til innhold

Vil ha ett ansikt utad

Sørlandet trenger ett slagord for å få større gjennomslagskraft - og Åse Schmidt har sitt.

Åse Schmidt

Åse Schmidt ønsker at landsdelen samler seg bak ett slagord.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Den nordlige delen av Jylland markedsføres under betegnelsen "Toppen av Danmark" - og har sukesss med det.

Nå mener stortingsrepresentant Åse Schmidt at Sørlandet må finne fram til en tilsvarende fellesbetegnelse for å skape gjenkjennelse og få større gjennomslagskraft.

- Kanskje kan vi selge oss bedre i fellesskap hvis vi finner et slagord eller en logo - litt i tråd med det de har klart i Danmark, sier Schmidt.

- Et slagord med fart i

Og Åse Schmidt har sitt favoritt-slagord klart.

- Spydspissen. Sørlandet er spydspissen av Norge. Det høres tøft ut og det er fart i ordet - det er en spydspiss som er på vei til noe. Vi er spissen av Norge og nærmest kontinentet, sier Schmidt.

Mange vil mene at landsdelens store problem er at man ikke klare å samle seg om en felles oranisasjon i forhold til reiseliv og turisme. Men Schmidt mener Sørlandets slagord og logo ikke bare må gjelde reiselivet.

- Næringslivet generelt, bedrifter, universitetetet, kommuner og fylkene bør i tillegg til sin egen logo - ha en felles sørlandslogo, sier Schmidt.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 13 0,62 kr
Dyrest kl. 18 1,39 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,6 kr 25 min.
  • Dusje 5,6 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,7 kr En vask
  • Varmeovn 1,4 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %