Rockens nisjer

Det som på femtitallet var en klar og entydig musikkform, har etter hvert blitt mange forskjellige musikalske uttrykk. Utover på nittitallet har rockens nisjer vokst seg så store at de kan gi levebrød til musikere som tør å satse på smale sjangere. Vi møter Mayhem, Satyricon og Darkthrone, Bel Canto, Biosphere, Per Martinsen og Mari Boine.

Satyricon

Satyricon

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

I denne serien følger vi den norske rockens historie fra 50-tallet til midten på 1990-tallet.

Det som på femtitallet var en klar og entydig musikkform, har etter hvert blitt mange forskjellige musikalske uttrykk. Utover på nittitallet har rockens nisjer vokst seg så store at de kan gi levebrød til musikere som tør å satse på smale sjangere. Norske rockemusikere som satser smalt, må tenke internasjonalt fra starten av. Det norske markedet blir for lite, og norsk tekno og black metal erobrer Europa. Vi møter Mayhem, Satyricon og Darkthrone, Bel Canto, Biosphere, Per Martinsen og Mari Boine.
Det som på femtitallet var en klar og entydig musikkform, har etter hvert blitt mange forskjellige musikalske uttrykk. Utover på nittitallet har rockens nisjer vokst seg så store at de kan gi levebrød til musikere som tør å satse på smale sjangere. Norske rockemusikere som satser smalt, må tenke internasjonalt fra starten av. Det norske markedet blir for lite, og norsk tekno og black metal erobrer Europa. Vi møter Mayhem, Satyricon og Darkthrone, Bel Canto, Biosphere, Per Martinsen og Mari Boine.