NRK Meny
Normal

Oppgaver: Stileksplosjon

Når du har jobbet med artikkelen kan du prøve deg på oppgavene her.

Miles Davis i Molde

Miles Davis i Molde

Foto: ? -ukjent fotograf-,  -ukjent fotograf-

Refleksjonsoppgaver/kortsvar

Reflekter over oppgavene nedenfor, og skriv et kortfattet svar. Kan løses i gruppe eller individuelt.

  • Artikkelforfatteren sorterer hovedstrømningene i populærmusikkens utvikling fra overgangen mellom 60- og 70-tallet inn i seks hovedlinjer. Er du enig i denne måten å gjøre det på, eller vil andre inndelinger være vel så oversiktelige? Diskuter argumenter for og mot.
  • Når mangfold søkes sortert i avgrensede kategorier, finnes sannheten som oftest midt i mellom. Finn frem til artister og band fra 70-tallet som har trekk fra flere av de seks hovedlinjene artikkelen trekker opp. Vis gjerne til ulike stiltrekk, ikke bare musikalske.
  • Kan inndelingen i disse seks hovedlinjene ha relevans også i forhold til mangfoldet innen populærmusikk i vår egen tid? Vis gjerne eksempler på artister av i dag som passer godt inn i en eller flere av hovedlinjene.

Lytteoppgaver

  1. Lytt til musikkeksemplene nedenfor. Beskriv det du mener er sentrale musikalske virkemidler og stiltrekk i eksemplene. Si også noe om hvordan eksemplene passer inn i sammenhengen denne artikkelen beskriver.

Afroamerikansk linje

Donna Summer: I feel love

Smokey Robinson: Sweet Harmony

Progressiv linje

Genesis: Back in NYC

Pink Floyd: Time

Jethro Tull: Bungle the Jungle


Riffbasert linje

Cream: Sunshine of your love

Led Zeppelin: Black Dog

AC/DC: Highway to Hell

Fusjonsbasert linje

Miles Davis: Shhh Peaceful

Procul Harum. Whiter Shade of pale

Blood Sweat and Tears: Spinning Wheel

Folkbasert linje

Bob Dylan: Like a Rolling Stone

Joan Beaz: Diamonds and Rust

Neil Young: Like a Hurricane

Elektronisk linje

Kraftwerk: Trans Euro Express

Tangerin Dream: Ultima Thule

Brian Eno: Golden Hours

  • Finn andre musikkeksempler du synes passer godt inn i temaene for denne artikkelen. Forbered en kort presentasjon av ett eller flere eksempler for gruppen/klassen