Hopp til innhold

Harmonisering 2

Harmonisering ut fra meloditonens mulige posisjon i akkorden.

Når man skal harmonisere, eller sette akkorder til en melodi, kan det være vanskelig å finne nye og friske akkorder. Det er lett å bruke de samme gamle akkordforbindelsene om og om igjen, og som regel er det fordi man mangler teknikker for å finne alternativer til Tonika, Subdominant og Dominant.

Her er en teknikk som kan være til hjelp for å finne nye og noen ganger litt overaskenede akkordmuligheter.

Vi bruker «Fader Jakob» som eksempelmelodi, som er en grei og oversiktlig låt som de fleste kjenner. I denne teknikken er poenget å se meloditonene ut fra en potensiell akkord, og så sette opp akkordalternativene i en liste. Første nivå er å tenke at meloditonene er grunntonen i akkorden. Første tone i Fader Jakob er en D, altså er en mulig akkord D. Siden tone nummer tre er en F#, må det bli en D dur akkord. Takt 2 er lik takt 2, så i takt 2 er også D dur første alternativ. I takt 3 er første tone F#, og akkorden må da bli en F# moll akkord, på grunn av den tredje tonen i takten, som er en A. Og slik forsetter vi, til vi har kommet gjennom hele låta:

Fader Jakob akkordharmonisering eksempel 1

I de fire siste taktene står det både dur og mollakkorder, og dette er fordi melodien her ikke inneholder tersen i akkorden, slik at både dur og moll er mulig å anvende. Spill begge alternativene, og velg selv.

Allerede på dette første nivået har det dukket opp noen akkorder som man kanskje ikke vlille funnet på å bruke helt på egen hånd. Vi går videre til nivå 2, hvor vi går til neste akkordtone, som er tersen.

Første tone i Fader Jakob er en D, som kan være enten durters eller mollters i en treklang. Er den en durters får vi en Bb-akkord, og siden den tredje tonen i takten er en F#, blir dette en alterert akkord - en Bb #5. Er den en mollters får vi en H moll. Fortsetter vi gjennom låta, får vi disse akkordalternativene:

Fader Jakob akkordharmonisering eksempel 2

Nå begynner vi å få noen spenstige akkordmuligheter. Noen låter fint, og andre er litt rare. Vi tar et nivå til, og ser på meloditonen som en kvint:

Fader Jakob akkordharmonisering eksempel 3

I takt 5 og 6 får vi bare ett akkordalternativ på dette nivået, siden tonen på slag 3 er en durters i fohold til D.

Nå har vi mange alternativer å ta av, og nå er det bare din egen smak som avgjør hvilke akkorder du velger som endelige. Det er selvfølgelig mulig å ta enda et trinn videre, og se på meloditonen som en septim (liten eller stor). Man kan også skifte akkorder oftere, for eksempel to ganger per takt.

En versjon av Fader Jakob etter tre akkordharmoniseringstrinn kan da låte slik:

Fader Jakob akkordharmonisering eksempel 4