Hopp til innhold

Harmonisering 4

Harmonisering i flerstemt sats og blokkteknikk.

En fremgangsmåte for å få en blokkharmonikk til å bli en polyfon sats.

Blokkakkordikk er en harmoniseringsteknikk som går ut på å legge ”blokker” av akkorder som følger melodistemmen. I denne teknikken som brukes mye innenfor jazzen, er det melodien som er det førende, mens de andre stemmene har en underordnet, men harmonisk rolle. I dette kapitlet skal vi gå gjennom hvordan blokkharmonisering kan videreutvikles til en polyfon sats, hvor stemmene blir mer selvstendige. Dette kan anvendes blant annet til å utvikle flerstemt vokalsats.

Vi starter med blokkharmonisering steg for steg, og utvikler så dette videre til en flerstemt polyfon sats.

Velg en melodi med besifring.

Summertime eksempel 1

Lag en basslinje til melodien.

Summertime eksempel 2

Her har vi lagt til en ganske enkel bassgang, som hovedsakelig bruker grunntone og kvint og noen ganger enkle gjennomgangstoner mellom de ulike akkordene. Den har lite bevegelse, og det er for at den ikke skal ta for mye oppmerksomhet fra melodien.

Neste steg: Lag en blokk med akkorder under hver meloditone (blokk - melodiakkorder). Skriv disse i tett leie, og la akkordene i størst mulig grad følge melodiens kontur. Her kan du også benytte deg av akkorder som ikke hører hjemme i hovedbesifringen. De vil her opptre som ”gjennomgangsakkorder” – akkorder som plasseres på slagene i mellom hovedbesifringen. Dette for å skape større variasjon, og for å få blokken mest mulig lik melodiens form. Legg merke til at denne teknikken skaper andre akkordvarianter enn hovedbesifringen, for eksempel i sista akkkord i takt 1, hvor du får en G#5 på grunn av at meloditonen er en Eb.

Summertime eksempel 3

Nå skal du oktavere noen av tonene i blokken, slik at melodiakkordene spres i register. Du skal disponere dem på en annen måte, slik at de ligger spredt leie. Dette for å skape litt mer luft mellom stemmene, slik at de har mer plass når du senere skal utvikle det videre til en mer polyfon sats.

Summertime eksempel 4

Videre gjør du tonegjentakelser til liggetoner – slik at for eksempel to åttendeler som består av samme tone, blir en fjerdedel. Liggetonene gjør at blokkene bindes mer sammen, og gir litt mer ro over satsen rent rytmisk.

Summertime eksempel 5

Nå skal du skrive hver stemme i blokken om til linjer for sopran, alt og tenor – og legge bassen i bassstemmen i koret.

Summertime eksempel 6

Last ned hele notearket som PDF: Summertime eksempel 6

Så aktiviserer du først altstemmen ved å gi den en melodisk profil. Dette kan du gjøre ved å lage gjennomgangstoner, forslagstoner og forholdninger mellom hver tone i den opprinnelige blokken. Bruk hovedsakelig trinnvise bevegelser. Legg merke til at understemmene i eksempelet har mest bevegelse der melodistemmen har lange toner, slik at de ikke forstyrrer eller tar oppmerksomhet fra hovedstemmen.

Summertime eksempel 7

Last ned hele notearket som PDF: Summertime eksempel 7

Gjør så det samme med tenoren, men prøv å imitere altstemmen av og til for å gjøre sammenheng mellom disse selvstendige stemmene.

Summertime eksempel 8

Last ned hele notearket som PDF: Summertime eksempel 8

Du har nå fått et godt utgangspunkt for videre arbeid med denne type harmonisering og stemmeutvikling. Det er selvfølgelig mulig å ha en mer aktiv basstemme eller roligere mellomstemmer, men dette må hele tiden vurderes ut i fra melodiens karaktér og stil, samt grunnstemningen i låta eller verket som gjelder. Noen stilarter krever mer fargerike akkorder, andre enklere. Men generelt kan du bruke denne teknikken til de fleste melodier.