Hopp til innhold

– Elevene må lære om seg selv på skolen

Stadig flere private aktører tilbyr kurs for å få unge voksne ut i arbeid eller utdanning. Den jobben bør skolen gjøre, mener Utdanningsforbundet i Rogaland.

Elever i klasserom.

Mange elever sliter med å finne utav hva de vil med livet sitt. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Svært mange ungdommer sliter med å finne ut hva de vil med livet sitt. 40.000 unge voksne er uten jobb, uten studieplass og er heller ikke i NAV-systemet.

Det er flere private aktører, i tillegg til offentlige program, som tilbyr ulike former for kursing for å hjelpe de unge voksne ut i arbeid eller utdanning. 21 år gamle Malin Olsen deltar på mestringskurset FROG, og tar nå tak for å komme i gang med voksenlivet. Kursavgiften har foreldrene betalt.

– Du kommer liksom inn i en ond sirkel, selv om jeg liker å jobbe. Jeg har rett og slett mistet selvtilliten, og det har vært vanskelig, sier hun.

– Bør være en del av skolen

Ingeborg Lykseth

– Det er på høy tid at identitet kommer på agendaen i skolen, sier FROG-gründer Ingeborg Lykseth.

Gründeren bak programmet, Ingeborg Lykseth, mener det offentlige ikke er gode nok til å fange opp de som faller utenfor samfunnet.

– Vi trenger identitetsarbeid i skolen. Ungdommer som deltar på kurset, sier at de ikke hadde droppet ut av skolen dersom de hadde fått denne opplæringen der, sier hun.

Lykseth mener samfunnet har utviklet seg dit at det nå er et prekært behov for å hjelpe ungdommer med å finne ut hva de vil med livet og hva de er gode på.

– Det er på høy tid at identitet kommer på agendaen. Unge mennesker er kjempeforvirret på hvem de er, sier hun.

Vil at de små skal få lære om seg selv

Gunn-Reidun Tednes Aaserød

Gunn Reidun Tednes Aaserød er leder for Utdanningsforbundet i Rogaland.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Utdanningsforbundet i Rogaland ønsker at de aller yngste også skal få lære om seg selv.

– Dette arbeidet bør begynne i barnehagen. Det å dyrke frem egenskaper hos barn er viktig, sier fylkesleder Gunn Reidun Tednes-Aaserød.

– Politikerne bør satse på dette, og gi tydelige signaler om hvordan skolen skal gripe det an. Dette er en viktig verdi, det handler faktisk om framtida vår.

– Men er ikke dette foreldrenes jobb?

– Skolen skal ivareta hele mennesket, sier hun.

Malin på kurs

Malin Olsen tar tak for å komme seg videre i livet. Etter fire uker på kurs har hun fått større tro på at hun kommer til å nå målene sine.

Foto: Cecilie Berntsen Jåsund / NRK

Frp er uenig

Stortingspolitiker Bente Thorsen (Frp) ønsker at skoletiden skal være fylt av faglig innhold.

– Dette er ikke noe for skolen, men bør håndteres av skolehelsetjenesten. Selvrealisering og fokus på seg selv fører ofte til urealistiske høye forventninger, sier hun.

For Malin har de første ukene på kurset gitt henne lysten til å nå målet om en jobb.

– Jeg har fått den gnisten jeg savnet tilbake igjen. Jeg har hvert fall en plan for hva jeg skal gjøre for å nå drømmen min nå, sier hun.