Tirsdag kom meldingen om at
på Håvik på Karmøy.En stund fryktet havnevesenet at alt kunne ha endt i havet, men senere undersøkelser viser at forurensningen ble mindre enn først antatt.
Samtidig som opprydningsarbeidet har pågått, har også politiet startet etterforskning.
– De opplysningene vi har innhentet tyder på at det foregikk arbeid med tanken dagen før lekkasjen. En tank skulle tømmes for vann. En ventil ble stående åpen, og lekkasjen var et faktum, sier Bjarne Skådel, politioverbetjent ved Karmøy lensmannskontor.
Skal opp i fly også i dag
Skådel omtaler hendelsen som «menneskelig svikt», men sier samtidig at det er for tidlig å si noe om den eller de ansvarlige kan bli straffet.
tankanlegget, som ligger like ved Hydro på Karmøy, ikke var i forskiftsmessig stand. Disse påstandene stiller imidlertid Uno-X seg uforstående til.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Kystverket skal i formiddag ut med overvåkningsfly for å se på skadeomfanget, og hvor langt oljeflaket har beveget seg.
– Utfordrende å samle opp
– Det ser ut til at dieselen ikke har kommet lenger sør enn Bokn, sier Ane Eide Kjæraas, kommunikasjonsrådgiver i Kystverket.
Bokn ligger flere kilometer fra utslippsstedet.
Kystverket opplyser også at det er rapportert lite sjøfugl i området, og ingen skader på slik fugl. Kystverket har heller ikke fått meldinger om skader på oppdrettsanlegg.
– Dieseloljen er giftig, og løser seg raskt opp i vann. Sistnevnte gjør den utfordrende å samle opp, sier Kjæraas.
70.000 liter kan ha gått i sjøen
Jarl Farstad, administrerende direktør i Uno-X Energi, opplyser onsdag at det var 127.000 liter, eller om lag 100 tonn, som lakk ut av tanken. En liter dieselolje veier litt mindre enn en kilo.
- LES OGSÅ:
Av disse ble 40 tonn samlet opp i såkalte miljøbrønner ved tanken. 60 tonn har havnet i grunnen og i sjøen, ifølge Farstad.
60 tonn tilsvarer over 70.000 liter.
Tanken lekkasjen oppsto i, ligger inne på Hydro Aluminiums eiendom på Karmøy, men det er Uno-X som har ansvaret for den.