Ordfører i Karmøy, Kjell Arvid Svendsen, har kjempet for T-forbindelsen i 20 år. Det var derfor en stor opplevelse da han i dag fikk bli med 950 meter inn i den undersjøiske tunnelen.
– Det er en spesiell følelse når jeg nå står i området under Hydro sitt anlegg. Det er stort å få se hvordan de gjør det, og det er fantastisk å se teknologien og måten de driver dette anlegget på, sier han.
– Binder oss sammen
T-forbindelsen, mellom Karmøy, Tysvær og Haugesund, er det største veianlegget som noen gang er bygget i Rogaland. Prislappen er nesten 1,5 milliarder kroner.
Når anlegget er ferdig vil det bestå av ni kilometer med undersjøiske tunneler og 11 kilometer med ny vei.
– Det binder kommunene på Hauglandet sammen på en god måte, og det knytter oss enda tettere sammen, sier Karmøy-ordføreren.
Han kunne i dag konstatere at veiprosjektet er i rute.
Vanskelig start
Dårlig fjell på Håvik på Karmøy førte til problemer da byggingen av T-forbindelsen startet i fjor høst.
Ett år etter oppstart er nesten halvparten av de undersjøiske tunnelene nå sprengt ut.
Fylkesordfører Tom Tvedt var blant de som i dag fikk bli med for å se på anlegget. Hans politiske drøm er å knytte T-forbindelsen sammen med Rogfast.
– Vi jobber for oppstart i 2014. Det er når Rogfast kommer at vi virkelig setter kronen på dette verket. Da får vi full effekt for Vestlandet og for Rogaland, sier han.