Ferske tall fra utrykningspolitiet på vestlandet viser at 233 har fått forelegg og 26 mistet lappen i tunnelen etter at den åpnet i 2013. De gangene UP har hatt kontroll ved T-forbindelsen på Karmøy har de målt et snitt på åtte fartsoverskridelser i timen, dette ser politiet svært alvorlig på.
Politiet er bekymret
– Dette er et svært høyt snitt sammenlignet med gjennomsnittet for alle våre laserkontroller i distriktet, sier UP-sjef for vestlandet Terje Oksnes.
– Nå vet vi ikke om det er lokale bilister eller gjennomkjørende bilister som er de verste på fartsoverskridelsene. Men den generelle holdningen blant bilister er nok at terskelen er mye lavere for å kjøre med høy fart enn for eksempel å kjøre i ruspåvirket tilstand, sier Oksnes.
Han varsler også at det kan bli flere kontroller ved tunnelen.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Vårt mål er å få ned antall ulykker i trafikken. Så hvis det har en forebyggende effekt at vi står der, så fortsetter vi med det, sier UP-sjefen.
Frykter ulykker
Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Astrid Eide tror overgangen fra 80-sone inne i tunnelen til 60-sone på vei ut av tunnelen også kan ha noe med råkjøringen å gjøre.
– Det er beklagelig at så mange bryter fartsgrensen her. Det er en grunn til at 60-sonen er der, blant annet kommer det et kryss litt lenger borte som krever en lavere fartsgrense enn inne i tunnelen for å unngå ulykker. Så jeg vil innstendig oppfordre alle til å overholde fartsgrensen her, sier Eide.
Dette er også grunnen til at de ikke vil vurdere grensen på nytt. Eide forteller at fartsgrensen vurderes jevnlig, og at det i dette tilfellet fortsatt er 60-sone som er riktig.
Ser råkjørere hver dag
Bilist Eva Iréne Ådland kjører jevnlig gjennom T-forbindelsen når hun skal på jobb. Hun sier at hun ofte ser fartssyndere inne i tunnelen og er derfor ikke overrasket over at så mange har blitt tatt.
– De kjører som noen svin der nede, så det kan jeg godt tro, sier hun når hun får høre om det høye antallet fartssyndere som politiet har tatt.