I Haugesund får en enslig sosialklient 3740 kroner måneden til livsopphold. Det er over 500 kroner mindre enn det som er statens veiledende satser. Fylkeslegen i Rogaland, Ole Mathis Hetta, mener dette er urettferdig.
- Jeg synes dette er en veldig betenkelig praksis. Det blir stor urettferdighet mellom de ulike sosialhjelpsmottakerne i kommunen. De som klager til fylkesmannen får omgjort sin klage og får mer penger enn de som ikke klager, sier Hetta.
Klager og får medhold
I fjor klaget 82 sosialklienter i Haugesund til fylkesmannen. Alle som klaget på støtte til livsopphold vant fram og fikk justert opp støtten til statens veiledende satser. For en enslig sosialklient betyr det over 500 kroner mer i måneden. Halvparten av kommunene i Rogaland holder seg til statens veiledende satser, resten ligger over. Bare Haugesund ligger langt under.
For mange sosialklienter
Ordfører Petter Steen sier at kommunen rett og slett ikke har råd til å følge de statlige satsene med så mange sosialklienter.
- Ingen synes det er hyggelig å ligge under det som er veiledende normer. Men her er det spørsmål om å klare den store massen mennesker som trenger kommunens hjelp, sier ordfører Petter Steen i Haugesund.
Uføretrygd
I fjor fikk i gjennomsnitt 504 personer penger fra sosialkontoret hver måned. Mange av disse har gått på sosialen i lengre tid. Steen mener at kommunen ikke burde hatt ansvaret for alle disse.
- Over tid er det blitt slik at mange av de som i dag får kommunal sosialhjelp i Haugesund strengt tatt er kvalifisert eller burde vært kvalifisert til å få uføretrygd, sier Petter Steen.
- Bør endre praksis
De som klager får altså mer. Fylkesmannen har gang på gang omgjort vedtak som gjelder støtte til livsopphold for sosialklienter. Fylkeslege Ole Mathis Hetta er forundret over at Haugesund kommune ikke endrer praksis.
- Det gjør alle andre kommuner enn Haugesund. Det forundrer meg at de ikke endrer praksis, sier Hetta.
- Det er et veldig sterkt signal til kommunen. Vi har gitt veldig sterke signaler tilbake til statlige myndigheter. Så lenge det har vært så dårlig organisert, som det har vært til nå, så har vi altså fått den situasjonen at vi må betale for mennesker som vi etter all mulig logikk burde vært det statlige trygdeapparatets ansvar å hjelpe, sier ordfører Petter Steen.
Nå håper han at et tett samarbeid mellom Aetat, trygdeetaten og kommunenes sosialetater skal redusere antallet sosialklienter.