Etter åtte Hedda-nominasjoner og stor suksess med prosjektene forrige sesong, vil teateret i Stavanger legge lista et hakk høyere. Teatersjef Arne Nøst ønsker å overraske, uten å henge seg for mye opp i tendenser i tiden
– Jeg vil introdusere publikum for nye teaterformer, sier han til NTB.
37 x Mozart
Høstens storsatsing heter Mozart, og det er første gang sjangeren teaterkonsert settes opp på en scene i Norge. Teaterkonserten har mange elementer felles med musikalen.
Men der musikalen bruker sangnumre for å drive den dramatiske
fortellingen framover, er teaterkonserten kjennetegnet av blandingen av musikk og opptreden løsrevet fra et gjennomgående plot.
Musikknumrene i teaterkonserten sammenflettes i et forløp som heller baserer seg på en ide, en ide som understøttes av scenografi, lys og kostymer.
Samarbeid med konserthuset
Mozart er skapt av dramatiker og regissør Nikolaj Cederholm, som også har laget teaterkonserter basert på Bob Dylan, The Beatles og Beach Boys.
Komponistbrødrene Jens og Peter Hellemann står bak nye utgaver av musikken. Mozart settes opp i samarbeid med den nye storstua i byen, Stavanger Konserthus. En annen nysatsing er hyperversjonen av Shakespeares Samlede
Verker.
– Vi spiller alle hans 37 stykker på en gang, så er vi ferdige med det, sier Nøst.
Han begrunner formen med at publikum skal få muligheten til å utvikle seg som mennesker uten å bruke for mye tid og krefter på det.
Stykket er skrevet av den samme gjengen som har Absolutt Bibel på samvittigheten.
Flere forestillinger om religion
Teatersjefen varsler videre at det skal handle mye om tro og
tvil til høsten.
Først ut er suksessforestillingen Abrahams Barn med Svein Tindberg, som er nominert til Hedda for beste forestilling. Utgangspunktet er de tre religionene jødedommen, kristendommen og islam, som alle gjør krav på Abraham som stamfaren sin. Til tross for at sameksistensen mellom Abrahams etterkommere har vært konfliktfylt, er det også en historie om fruktbar kulturell, intellektuell og åndelig utveksling.
Måneden etter, i september, kommer Oh my God til hovedscenen. Yngve Sundvors rykende ferske forestilling er ifølge teateret en inderlig, herlig og fantastisk fortelling om misjonsvirksomheten på Vestlandet.
– Dette er det første kunstprosjektet som bruker misjonsfeltet som ramme for et scenedrama, og jeg tror publikum vil synes det er spennende og interessant å få et innblikk i karakterenes drømmer og utfordringer, sier Nøst.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Bollywood og Sonny
På Kjellerteateret har to humorister fått frie tøyler i september, med forestillingen Smilemann. Christian Eriksen og Vegar Hoel har også tidligere laget Smilemann-forestillinger, som er en blanding av teater, stand up og revy. Så selv om de har får gjøre som de vil, er det kanskje ikke så skummelt for teateret likevel.
Teatersjef Nøst innrømmer at høstens program er ambisiøst. Da er det greit å også ha noen sikre kort, to forestillinger som garantert vil dra publikum.
I oktober setter Barneteateret opp Aladdin på Hovedscenen, basert på Tusen og en natt"og historien om Aladdin og den vidunderlige lampen. Sang, dans, glitter og stas skal gi klassikeren en bollywoodlignende vri.
Sist, men ikke minst blir det gjensyn med fjorårssesongens knallsuksess Sonny. Forestillingen er basert på Kaizers Orchestras musikk og allerede før premieren i fjor var 17.000 billetter revet vekk. Selv med 15 ekstra forestillinger på nyåret er det behov for flere runder med Ompa Til Du Dør.