– Fra og med mandag blir det strengere, sier Dag Folkestad, seksjonsleder for kjøretøykontroll i Statens vegvesen i Sør-Rogaland.
Når de første vårtegnene kommer, forsvinner piggdekkene. Slik skal det i alle fall være. Regelen er som følger:
I Rogaland skal piggdekkene være utskiftet senest første mandag etter 2. påskedag, med mindre forholdene krever noe annet.
Datoen er ikke absolutt. Godt veigrep betyr mer, men i lavlandet virker tiden for piggdekk å være over.
- Les også: Det kan bli miljøfartsgrense på motorveien
- Les også: Kan bli flere byer med piggdekkavgift
- Les også: I kø for å "knoksa" bilen
Har piggene ute
I år kom imidlertid påsken tidlig. Det har Vegvesenet tatt hensyn til.
– På grunn av den tidlige påsken har vi valgt å ikke ha noe fokus på piggdekk frem til nå. Vi har kontroller nesten daglig, og på mandag skjerper vi dette, sier Folkestad.
Han forklarer at temperaturene har steget kraftig, og at det ikke lenger er behov for å bruke pigger. Han kjøper heller ikke argumentet om å bruke piggdekk i lavlandet hvis man ofte reiser til fjells i helgene.
Sure bøter
Folkestad trekker frem to hovedproblemer med piggdekkene. Han mener miljøaspektet, det at piggdekkene graver opp asfalt og blir til svevestøv, er det mest alvorlige. Temaet var hett i begynnelsen av 2016. Samtidig nevner han at bruken av piggdekk har en økonomisk konsekvens, med stor slitasje på veidekket.
Bilister som blir tatt for å kjøre med piggdekk fremover, vil bli nødt til å bla opp.
– Det høres med en gang et kjøretøy kommer med piggdekk. Man blir fort avslørt, sier han og minner om at prisen for å bli avslørt er et gebyr på 1000 kroner.
Anbefaler piggfritt
Torfinn Ingeborgrud sitter i kommunalstyret for miljø og utbygging i Stavanger for Miljøpartiet De Grønne. Han reagerer på at folk fremdeles kjører rundt med pigger.
På mandag ble det flertall i bystyret for å innføre piggdekkgebyr.
– Det er grønne blader på trærne og ingen grunn til å kjøre med piggdekk, sier han.
MDG-profilen tror mange kjører med piggdekk av gammel vane. Tidligere denne uken, da han var ute og syklet, bestemte han seg for å telle antall kjøretøy med piggdekk.
– På sykkelturen talte jeg tolv biler. Det bidrar til svevestøv og er ulovlig, sier han.
Ingeborgrud oppfordrer nå alle bilister til å bytte til piggfrie vinterdekk, med mindre man har særskilte behov.