Hopp til innhold

Avgjør om det blir piggdekkgebyr og redusert fart på motorveien

Mandag står «luftslaget» i Stavanger bystyre. Opposisjonen mener det haster med å sette inn tiltak for bedre luftkvaliteten. – Symbolpolitikk, svarer Fremskrittspartiet.

Bystyret i Stavanger stemmer på sjukehusplassering

Stavanger bystyre skal mandag ta stilling til hva slags tiltak som skal gjennomføres for å bedre luftkvaliteten i byen.

Foto: Marianne Terjesen / NRK

– Fremskrittspartiet er med på tiltak som virker. Vi er ikke med på symboltiltak innenfor miljøkampen, sier Frp sin gruppeleder i Stavanger bystyre, Christian Wedler, til NRK.

Christian Wedler i Stavanger Fremskrittsparti

Christian Wedler i Stavanger Fremskrittsparti ønsker ikke å innføre verken piggdekkgebyr eller redusert på motorveien.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Mandag kveld skal det handle om luftkvalitet i Stavanger bystyre. Det Fremskrittspartiet mener er symbolpolitikk, er forslagene om piggdekkgebyr, og fremfor alt forslaget fra Arbeiderpartiet om å utrede redusert fartsgrense på motorveien mellom Stavanger og Sandnes.

– Arbeiderpartiet leker med tanken på å redusere farten på motorveien, uten at det finnes fnugg av dokumentasjon på at det er det som vil bidra til bedre luftkvalitet, sier Wedler.

Flere målestasjoner

Stavanger har to målestasjoner for luftkvalitet, en i Kannik og en på Våland. Målingene fra i fjor viste at grenseverdiene i Forurensningsforskriften ikke er overskredet verken for nitrogendioksid (NO2) eller for svevestøv.

Regjeringen har imidlertid vedtatt nasjonale mål som er strengere enn minimumskravene. Disse målene ble overskredet med 15 døgn i Kannik i 2015.

Luftkvalitet målestasjon

Den ene av de to målestasjonene for luftkvalitet i Stavanger er plassert i Kannik.

Foto: Rolf Marnburg / NRK

Årsgrensen for NO2 er overskredet i fem av de syv siste årene. I 2013 var det i tillegg 51 overskridelser av døgngrenseverdien for svevestøv.

Flere politikere mener målingene av luftkvalitet ikke er gode nok. Derfor er det enighet om å utplassere flere målestasjoner i kommunen.

Handler mye om været

Luftkvaliteten i Stavanger handler mye om været. Den viktigste årsaken til at det ikke var overskridelser de siste to årene er milde vintre. Det er i perioder med rolig, kaldt og klart vær problemene oppstår.

Dette er tiltakene som skal bedre luftkvaliteten i Stavanger.

  • Innføring av piggdekkgebyr
  • Redusert fartsgrense på E39
  • Panteordning for å stimulere til utskiftning av gamle vedovner
  • Økt gaterenhold på kommunale veier

De siste to tiltakene er de fleste enige om, mens piggdekkgebyr og redusert fart på motorveien allerede har blitt nedstemt flere ganger i forskjellige kommunale utvalg.

Viser til Oslo

Arbeiderpartiet viser til at reduserte fartsgrenser har hatt positivt utslag på nivået av svevestøv langs veier i Oslo.

Per A. Thorbjørnsen

Venstre og Per A. Thorbjørnsen vil innføre piggdekkgebyr og redusere farten på motorveien

Foto: Odd Rune Kyllingstad

– Det som er hensikten er å bevare og sikre folks helse. Det vi ønsker å oppnå er selvfølgelig å få mindre luftforurensning, sier Aps Arnt H. Steinbakk til NRK.

Arbeiderpartiet får støtte fra Per A. Thorbjørnsen i Venstre. Både Venstre og Miljøpartiet de grønne stemte for redusert fart på motorveien allerede i kommunalutvalgsmøtet i forrige uke.

– Vi stemte for dette, ikke fordi vi trodde og følte, men fordi fagfolk sier at det er dette som faktisk er effektivt. Dette handler overhodet ikke om symbolpolitikk. Tvert imot, det som fremkommer nå er jo at helseskadene på grunn av luftforurensning er mye mer omfattende og alvorlig enn vi tidligere har antatt, sier Thorbjørnsen.