– Fremskrittspartiet er med på tiltak som virker. Vi er ikke med på symboltiltak innenfor miljøkampen, sier Frp sin gruppeleder i Stavanger bystyre, Christian Wedler, til NRK.
Mandag kveld skal det handle om luftkvalitet i Stavanger bystyre. Det Fremskrittspartiet mener er symbolpolitikk, er forslagene om piggdekkgebyr, og fremfor alt forslaget fra Arbeiderpartiet om å utrede redusert fartsgrense på motorveien mellom Stavanger og Sandnes.
– Arbeiderpartiet leker med tanken på å redusere farten på motorveien, uten at det finnes fnugg av dokumentasjon på at det er det som vil bidra til bedre luftkvalitet, sier Wedler.
- Les også:
- Les også:
Flere målestasjoner
Stavanger har to målestasjoner for luftkvalitet, en i Kannik og en på Våland. Målingene fra i fjor viste at grenseverdiene i Forurensningsforskriften ikke er overskredet verken for nitrogendioksid (NO2) eller for svevestøv.
Regjeringen har imidlertid vedtatt nasjonale mål som er strengere enn minimumskravene. Disse målene ble overskredet med 15 døgn i Kannik i 2015.
Årsgrensen for NO2 er overskredet i fem av de syv siste årene. I 2013 var det i tillegg 51 overskridelser av døgngrenseverdien for svevestøv.
Flere politikere mener målingene av luftkvalitet ikke er gode nok. Derfor er det enighet om å utplassere flere målestasjoner i kommunen.
- Les også:
- Les også:
Handler mye om været
Luftkvaliteten i Stavanger handler mye om været. Den viktigste årsaken til at det ikke var overskridelser de siste to årene er milde vintre. Det er i perioder med rolig, kaldt og klart vær problemene oppstår.
Dette er tiltakene som skal bedre luftkvaliteten i Stavanger.
- Innføring av piggdekkgebyr
- Redusert fartsgrense på E39
- Panteordning for å stimulere til utskiftning av gamle vedovner
- Økt gaterenhold på kommunale veier
De siste to tiltakene er de fleste enige om, mens piggdekkgebyr og redusert fart på motorveien allerede har blitt nedstemt flere ganger i forskjellige kommunale utvalg.
Viser til Oslo
Arbeiderpartiet viser til at reduserte fartsgrenser har hatt positivt utslag på nivået av svevestøv langs veier i Oslo.
– Det som er hensikten er å bevare og sikre folks helse. Det vi ønsker å oppnå er selvfølgelig å få mindre luftforurensning, sier Aps Arnt H. Steinbakk til NRK.
Arbeiderpartiet får støtte fra Per A. Thorbjørnsen i Venstre. Både Venstre og Miljøpartiet de grønne stemte for redusert fart på motorveien allerede i kommunalutvalgsmøtet i forrige uke.
– Vi stemte for dette, ikke fordi vi trodde og følte, men fordi fagfolk sier at det er dette som faktisk er effektivt. Dette handler overhodet ikke om symbolpolitikk. Tvert imot, det som fremkommer nå er jo at helseskadene på grunn av luftforurensning er mye mer omfattende og alvorlig enn vi tidligere har antatt, sier Thorbjørnsen.
- Les også:
- Les også: