Hopp til innhold

Mener Statoil-reklame er ulovlig

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Framtiden i våre hender klager Statoil inn til Forbrukerombudet, for det organisasjonen mener er ulovlig reklame rettet mot barn.

«Du pappa, hva er det du egentlig jobber med?» spør en liten jente faren på sengekanten i Statoils nye tv-reklame. «Jeg er egentlig skattejeger», svarer faren, før de to drar på en animert reise under vann.

(Se hele reklamefilmen over)

– Et klart brudd på markedsføringsloven, mener Framtiden i våre hender.

Organisasjonen har klaget Statoil inn til Forbrukerombudet, for det de mener er villedende og ulovlig markedsføring rettet mot barn.

Ber om forbud

Arild Hermstad

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender

Foto: Just world photo

Framtiden i våre hender anklager Statoil for brudd på Markedsføringsloven (LOV 2009-01-09 nr. 02). Framtiden i våre hender mener Statoil med denne reklamekampanjen bryter med markedsføringslovens paragraf 7 om villedende handlinger, og paragraf 19 i kapittel 4 om særlig beskyttelse av barn.

Framtiden i våre hender ber Forbrukerombudet om å fatte vedtak med forbud mot videre bruk av Statoils markedsføringstiltak.

– Vi godtar ikke at Statoil driver merkevarebygging overfor barn og utnytter barns godtroenhet. Fossil utvinning har store negative konsekvenser i form av økte fossile utslipp og påfølgende global oppvarming. Dette sier reklamen ingenting om, forklarer Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender.

«Vil glede våre barnebarn»

I klagen påpeker Framtiden i våre hender at Statoil de siste dagene har hatt nettreklame med teksten «De nye, store oljefunnene vil glede mange. Ikke minst våre barnebarn».

– Statoil har ikke dekning for påstanden om at oljefunn vil glede våre barnebarn. Tvert imot vil oljefunnene kunne skape store problemer for barnebarna våre, spesielt for de barnebarna som ikke vokser opp i Norge. Men selv i Norge vil klimaendringene føre til at det i nær framtid må brukes mye mer penger på infrastruktur, og til at områder blir ubeboelige, sier Arild Hermstad.

Skal vurdere klagen

Forbrukerombudet har ennå ikke mottatt klagen, og kan derfor ikke uttale seg i saken, opplyser de.

I 2008 konkluderte Forbrukerombudet med at StatoilHydro brøt markedsføringsloven for villedende reklame i en avisannonse.

Dirty Oil Adventure

Det er også flere enn Fremtiden i våre hender som har reagert på Statoil oljeeventyr-reklame. Kampanjen «Dirty Oil Adventure» startet like etter at reklamen ble vist på tv, og har startet underskriftskampanje mot reklamen.

De driver også motstandskampanje mot reklamen på de sosiale mediene Facebook og Twitter.

Statoil: – Ikke rettet mot barn

Jannik Lindbæk Jr

Jannik Lindbæk Jr. er informasjonsdirektør i Statoil.

Foto: Harald Pettersen/Statoil / Harald Pettersen

– Vi mener vår kampanje nettopp tar utgangspunkt i fakta. TV-reklamen forteller at «Det norske oljeeventyret har aldri vært mer spennende». Det er helt sant. Det er også riktig at de nye oljefunnene på sokkelen har skapt ny optimisme og vil gi grunnlag for verdiskapning i mange tiår fremover, sier informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk Jr.

Ifølge Lindbæk er ikke kampanjen er rettet mot barn, men skal si noe om hvordan Statoil jobber for å dekke verdens behov for energi på en bærekraftig måte.

– Problemstillingene som Fremtiden i våre hender peker på er en sentral del av kampanjen, og noe vi ønsker debatt om. Derfor heter det også i kampanjen: «Hvordan skal vi klare å skaffe energi til en økende verdensbefolkning, uten å ødelegge kloden?» Dette er kanskje det største og viktigste spørsmålet i vår tid, og det har ennå ikke funnet sitt endelige svar. Men spørsmålet opptar og inspirerer oss, både som privatpersoner og som selskap, sier han.

– På kampanjens nettside, goodideas.statoil.com skriver vi også: “Mer energi. Mindre CO2. Dette er dilemmaet verden står over for i dag. Som olje- og gasselskap føler vi oss godt rustet for oppgaven, og inviterer deg her til å utforske og kommentere både utfordringene, løsningene og norsk olje- og gassproduksjon.” Den utfordringen håper vi flere tar, sier han.