Ifølge Norsk Institutt for luftforskning (NILU) vil det ta for flere år før utskiftingen av privatbilparken er stor nok til at det påvirker luftkvaliteten, til tross for at stadig flere bytter ut diesel- eller bensinbilen med elbil eller hybrid, skriver forskning.no.
LES OGSÅ: Satser på elbil
LES OGSÅ: 36 prosent vurderer elbil
70 prosent fra tungtransporten
Tungtransport og varebiler utgjør 70 prosent av utslippene, ifølge rapporten fra Transportøkonomisk institutt og NILU.
– Grunnen til at de forurenser mer, er at lastebiler er større og tyngre, og at de hovedsakelig går på diesel, sier forskningsdirektør Leonor Tarrason i NILU.
Farlig høyt rundt storbyene
Ifølge EFTAs overvåkingsorgan ESA har spesielt Oslo, Vestlandet og Midt-Norge farlig høye nivåer av lokal luftforurensning.
LES OGSÅ: Dårlig luft i storbyene
Verdiene av svevestøv (PM10), nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2) er så høye i flere norske byer at det innebærer brudd på EØS-reglene om luftkvalitet.
Borgere i mange byer i Norge er eksponert for forurensningsnivåer som er for høye. I tillegg har Norge mislyktes i å etablere handlingsplaner for å håndtere problemet, skrev ESA i en uttalelse i mars.
Blant annet i Oslo er det satt i gang tiltak, men ifølge ESA vil ikke forurensningsnivået i hovedstaden være nede på et akseptabelt nivå før tidligst i 2025.
(NTB)