Hopp til innhold

Kundene er på sparebluss – bestemte seg for å legge ned butikken

Da prisen på mat, strøm og renter gikk opp, gikk omsetningen i butikken til Anne Kristine ned. DNB ser at folk bruker mindre penger, og flere butikker går konkurs.

Anne Kristin Bergin Tveit, Trendhuset - total

NY SJANSE: Anne Kristine Bergin Tveit har gitt butikken en ny sjanse. Men da må omsetningen opp igjen.

Foto: Marthe Synnøve Johannessen / NRK

– Vi hadde bestemt oss for å stenge. Vi kan ikke stå her for under 1000 kroner dagen, sier Anne Kristine Bergin Tveit.

Hun driver nisjebutikken Trendhuset i Haugesund sammen med ektemannen.

Da de gikk inn i juleferien hadde de bestemt seg for å legge ned.

Men så ombestemte de seg og ville gi det en sjanse til.

– Jeg synes jo butikken er så fin, sier Tveit.

Begynte å dale i mai

De merket omsetningsfallet allerede i mai og juni i fjor.

– Da begynte folk å reise i stedet for å handle. Det skjønner jeg jo veldig godt, men det har egentlig bare dalt fra måned til måned. Det er ganske store beløp og det er skremmende, sier hun.

Fra en styringsrente på null sommeren 2021 har Norges Bank økt styringsrenten jevnt og trutt siden høsten 2021, men med doble rentehevinger flere ganger i 2022.

DNB er overrasket over hvor lenge forbruket til folk holdt seg sterkt.

Terje Fanebust

BANKSJEF: Terje Fanebust er regionbanksjef for bedriftsmarked i DNB.

Foto: DNB

– Det var ikke før i oktober og november i fjor at vi holdt tettere rundt lommeboken, sier regionbanksjef for bedriftsmarked i DNB, Terje Fanebust.

De opplevde at unge begynte å stramme inn på forbruket først.

– De er en viktig kundegruppe for mange bedrifter, og når de og flere andre reduserer forbruket er det klart at man vil merke det. Jeg tror de fleste av oss har blitt langt mer bevisste på forbruket det siste halvåret, sier Fanebust.

Tveit opplever også at folk har fokus på sparing.

– Det er veldig mediefokusert på høye strømpriser, matpriser og renter. Og vi selger jo ikke livsnødvendige ting, sier hun.

Flere konkurser og økt konkursfare

Tall fra Brønnøysundregistrene viser at konkursåpninger i detaljhandelen økte med 37 prosent fra 2021 til 2022.

Den største økningen skjedde i fjor høst.

Analytiker i analysebyrået Dun & Bradstreet, Brit Elise Melhus, ser også en økning i deres analyser.

Brit Elise Melhus

ANALYTIKER: Brit Elise Melhus i analysebyrået Dun & Bradstreet.

Foto: Jan-Erik Eriksen / Dun & Bradstreet

Hun mener konkursene kan tyde på at flere bedrifter ikke lenger klarer å overføre de økte kostnadene de opplever til sluttbruker. Og at prisøkning fører til lavere etterspørsel.

Får kundene i tillegg lavere kjøpekraft, bidrar dette til ytterligere lavere etterspørsel. Jeg tror imidlertid vi kan få et skille i bransjen der bedrifter, som selger mer nødvendige goder fortsetter å være levedyktige, mens bedriftene som selger mindre nødvendige goder kan merke tøffere tider med lavere marginer og økt konkursfare, sier hun.

Er redd butikkene ikke overlever

I Norges lengste gågate er Mona Didriksen ute og handler sammen med sønnen Mio (1). Hun er bevisst på hva hun bruker penger på.

– Jeg ønsker ikke å bruke mer penger enn nødvendig og prøver å spare der jeg kan. Jeg har det hele veien i bakhodet at det ikke er nå vi skal ha store utskeielser, sier hun.

Mona Didriksen

BEVISST: Mona Didriksen sjekker alltid om butikkene i sentrum har det hun trenger først. Sønnen Mio (1) er med på formiddagstur i Haugesund sentrum.

Foto: Marthe Synnøve Johannessen / NRK

Samtidig er hun opptatt av at butikkene i Haugesunds bykjerne skal overleve.

– Jeg prøver å tenke at hvis jeg kan få det jeg trenger i sentrum, så velger jeg det. Jeg tenker også at nå er det ekstra heftig for alle nisjebutikkene. Jeg håper de overlever alle sammen, men det skjer ikke av seg selv, sier hun.

I butikken til Tveit og ektemannen er det snart tid for å åpne for dagen. De har gitt butikken en ny sjanse, men da må omsetningen opp.

– Hvis ikke må vi trekke i snora, men da har jeg i alle fall prøvd, sier Tveit.

Anne Kristin Bergin Tveit i butikken

GLAD I BUTIKKEN SIN: Anne Kristine Bergin Tveit er glad i butikken sin og håper flere kommer innom.

Foto: Marthe Synnøve Johannessen / NRK