Hopp til innhold

Kaster seg inn i omstridt leksehjelp-marked

Tre studenter fra Stavanger kaster seg inn i det voksende markedet med private leksehjelp-firmaer. De ønsker å være et billig, nettbasert alternativ for elver som ønsker leksehjelp.

Alumnis

Studenten Joachim Milling Gregersen, Islam Shaipov og Ann Isabel C. Rosvoll i selskapet Alumnis i Stavanger, vil tilby billig privatundervisning til elever.

Foto: NRK

Joachim Milling Gregersen, Ann Isabel C Rosvoll og Islam Shaipov er initiativtagere til Alumnis. De tre studentene hjelper skoleelever med realfag ved hjelp av digital teknologi.

– Det er et veldig stort klasseskille når det gjelder norsk privatundervisning. Det er veldig dyrt, og det tar veldig lang tid før en elev kan bestille en time med en mentor, sier Shaipov.

Dette ønsker de tre studentene å endre på, og kaster seg dermed inn i et marked i vekst. Siden 2013 har det blitt opprettet 100 nye timelærervirksomheter hvert år i Norge, ifølge VG. Per utgangen av 2015 var det 982 registrerte leksehjelpsbedrifter i Norge.

– Vi ser ikke særlig positivt på dette

Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet

Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix
Jørn Pedersen, skolesjef i Stavanger kommune

Jørn Pedersen, skolesjef i Stavanger kommune

Foto: Lise Andreassen Hagir / NRK
Iselin Nybø i Venstre. I bakgrunnen folk som snakker sammen

Iselin Nybø (V), nestleder i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Selv om han forstår foreldre som vil bruke penger på å gi barna sine best mulig undervisning, er leder utdanningsforbundet, Steffen Handal, skeptisk til slike selskaper.

– Vi ser ikke særlig positivt på en utvikling hvor private firmaer skal sko seg på viktige oppgaver. Foreldre kan nå kjøpe dyre opplæringstjenester som skaper et press for barna, men som også på sikt kanskje fører til økt ulikhet, sier han.

Han får støtte av skolesjefen i Stavanger, Jørn Pedersen.

– Jeg synes det er viktig med en samlende skole som gir opplæring, og der elevene lærer i fellesskap. Men med slike private aktører blir dette fellesskapet utfordret, sier han.

Men målet til Alumnis er å gjøre privatundervisning åpent for absolutt alle. Alumnis har digitalisert leksehjelpen, og mener selv de har gjort den mye billigere og mer effektiv.

– I dag er det de velstående familiene som har råd til dette. Da blir det et klasseskille som vi ikke ønsker å ha. Vi tilbyr det samme, bare mye billigere og åpent for alle, sier Islam Shaipov.

– Vi kan ikke forby dette

Nestleder i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, Iselin Nybø (V), er enig med Stavanger kommune og Utdanningsforbundet i at det i utgangspunktet er skolen som skal få elever gjennom leksearbeidet. Men:

– Skolen sin oppgave er å sørge for at alle elever oppnår sitt fulle potensial, og da kan vi ikke forby private å drive leksehjelp, sier hun.

– Vi må ha heller ha fokus på å styrke skolen, sånn at alle elver kan få det de trenger av hjelp og oppfølging i skolen, sier Nybø.