– Det er jo litt merkelig. Vi er vant med å ha et LO-forbund i ryggen, og nå er vi satt opp mot hverandre, sier Heidi Undheim, hovedtillitsvalgt i IndustriEnergi, til NRK.no.
For i Risavika i Sola kommune er to forskjellige LO-forbund på vei mot full kollisjonskurs.
– Kampviljen er på topp, sier Inge Vidar Lone som representerer Norsk Transportarbeiderforbund.
Han vil kaste sine kamerater i LO-forbundet IndustriEnergi ut av Risavika. Lone sitt argumentet er en 40 år gammel tariffavtale.
Risavika er både privat og offentlig
– Vi kommer til å hevde vår rett i forhold til det som er offentlige havner, slik Risavika er, sier han.
Den gamle avtalen sier at organiserte i Havnearbeiderforbundet har enerett til å jobbe i offentlige havner, men Risavika er både privat og offentlig.
Forhandlingene har grunnstøtt, og nå truer de gamle havnearbeiderne med boikott av sine LO-kamerater i Risavika.
– Ikke en kjekk situasjon
– Det er ikke en kjekk situasjon, men dette går på den retten vi har til offentlige havner. Vi mener Risavika som havn prøver å sette forbundene opp mot hverandre, sier Lone.
Ledelsen i Risavika er bekymret for at kundene forsvinner hvis den gamle avtalen blir trumfet gjennom, fordi da må flere arbeidere brukes på å gjøre den samme jobben som i dag utføres av færre arbeidere.
– Kostnadene knyttet til en lasteoperasjon vil øke til mellom 30 og 40 prosent for oss hvis tariffavtalen blir gjeldende. Det vil være helt umulig for oss i den konkurransesituasjonen vi er i, sier Kurt Ommundsen, administrerende direktør i Risavika Terminal.






