Hopp til innhold

Kommunen har ansatt influensere – unge lokker unge

De unge studentene har løpt rundt med kamera i sommer. Jobben deres er å selge den lille kommunen Vindafjord. – Vanskelig å snu en befolkningstrend, mener professor.

en person som tar et bilde av en annen kvinne med et kamera

Vera Gjerde og Constanse Eidhammer Lunde er influensere for Vindafjord.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

– Dette blir bra. Både natur og litt bedrift på en gang.

Studentene Vera Gjerde (20) og Constanse Eidhammer Lunde (23) er ute og hanker inn både bilder og korte videoer fra Vindafjord kommune.

Som kommunens influensere lager de stoff til kommunens nettside. Men de deler også mye i flere sosiale medier.

– Det er kjempegøy. Vår generasjon er opptatt av sosiale medier, så det er veldig gøy å gjøre det i jobbsammenheng også, sier Vera Gjerde.

Jobb-kompisen er helt enig.

– Vi har arrangert karrierekveld. Over 100 kom, det var sjukt gøy sier Constanse Eidhammer Lunde.

et par kvinner som ser på et kamera

Vera Gjerde og Constanse Eidhammer Lunde vurderer dagens videoer.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

Trenger unge

Vindafjord trenger folk. Først og fremst unge mennesker som vil bo og jobbe i den lille kommunen med 9125 innbyggere.

Prognoser fra SSB viser at innbyggertallet vil gå nedover de neste fem årene.

Vindafjord har lenge tenkt på hvordan de skal få synliggjorde hvor mange jobbmuligheter som finnes i kommunen, og hvor fint det er å bo der. Derfor søkte de etter to influensere i sommer.

en mann som smiler til kameraet

Kommunalsjef i Vindafjord, Nils Erik Eide vil ha ungdom tilbake til kommunen.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

– Vi ønsker jo at ungdommer flytter tilbake. Da må vi ha ungdommer som snakker deres språk. Det har virkelig disse to studentene gjort. De har satt Vindafjord på kartet og vist at det er muligheter her.

Det sier kommunalsjef i Vindafjord, Nils Erik Eide.

Sommerjobben er et samarbeid med Haugaland Vekst.

– Det er et spleiselag, sier han.

Les også Felix (21) sin sommerjobb er å hacke Norsk helsenett

En person foran noen skjermer

Ikke vanlig

Kommunenes sentralforbund er kjent med at små kommuner tar ulike grep for å få rekruttere, særlig innen helse. Men det finnes ikke konkrete tall.

I fjor gikk seks kommuner i Gudbrandsdalen sammen for å ansette en helseinfluenser.

Og Fyresdal kommune har snudd befolkningstrenden ved å samarbeide med en influenser, skriver Kommunal Rapport.

Professor i geografi ved Høgskolen på Vestlandet (HVL), Gro Marit Grimsrud mener det ikke er vanlig at kommuner ansetter influensere. Hun har forsket på mindre kommuner og befolkningstrender.

Gro Marit Grimsrud

Professor i geografi ved Høgskolen på Vestlandet (HVL), Gro Marit Grimsrud.

Foto: Odd Iversen / NRK

–Det skal noe til å snu. Det er en tung demografisk trend som gjelder stort sett alle kommuner i landet bortsett fra byene. Det er det som gjør det så vanskelig, sier Grimsrud.

Hun mener kampanjer må inneholde det vesentlige: At det finnes nok boliger og at det finnes jobber.

– I så måte kan vel Vindafjord ligge godt an. Og nærheten til større byer gjør jo også pendling mulig, sier hun.

Vanskelig å se effekten

Professor i historie ved Universitetet i Bergen, Svein Ivar Angell har selv sett på hvordan Hardanger-regionen er forsøkt bygd opp som en egen merkevare.

Svein Ivar Angell er professor i historie ved Universitetet i Bergen (UiB)

Svein Ivar Angell er professor i historie ved Universitetet i Bergen (UiB).

Foto: UiB

–Flere regioner har forsøkt å trekke til seg ressurser og folk ved merkevarebygging. Men vi vet at det er vanskelig å måle effekten av det via studier, sier Angell.

– Tror du Vindafjord kan lykkes ved å ansette influensere?

Dette er ikke nok i seg selv. Om Vindafjord skulle komme bedre ut av ressurskampen, vil det være det varierte næringslivet i regionen som vil være avgjørende.

Les også 100.000 kroner i belønning gir babyboom i bygda

en person som holder en baby

Departementet: Viktig å tenke nytt

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) mener det er viktig at kommuner som Vindafjord tenker nytt for å trekke til seg unge innbyggere.

At de engasjerer studenter til å lage arrangementer og innhold til kommunens sosiale medier, gjør nok at de treffer målgruppen på en mer relevant og troverdig måte. Det er flott at studentene kan vise fram at det finnes gode muligheter også utenfor de store byene, sier statssekretær Emil Raaen (Ap).

Statssekretær i KDD, Emil Raaen.

Emil Raaen er statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD).

Foto: Magnus Skaara Drabløs / Ann Kristin Lindaas

Han tror likevel det er krevende å snu flyttestrømmen fra de minst sentrale kommunene til mer sentrale kommuner,

Men jeg har stor tro på at kombinasjonen av ulike tiltak, også tiltak vi iverksetter på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå kan fungere godt for å bremse utflyttingen. Jeg er derfor svært nysgjerrig på hvilke erfaringer Vindafjord gjør seg med å bruke influensere i sitt arbeid for å få tilbake ungdommene sine, sier Raaen.

Om Vera og Constanse får lokket flere unge til Vindafjord, gjenstår å se

– Vi har i alle fall lokket oss selv tilbake, sier de.

Kvinner som ser på en dataskjerm

Videoene de har filmet må redigeres for å selge Vindafjord.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

Hei!

Har du innspill til denne saken? Eller kanskje du har tips til andre saker? Send meg gjerne en e-post!