Hopp til innhold

Se den første Rogfast-salven bli avfyrt

I dag starter byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

I dag startet byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.

Rogfast blir Norges største veiprosjekt noen sinne. Tunnelen blir nærmere 27 kilometer lang, og det laveste punktet blir omtrent 390 meter under havoverflaten.

I dag starter byggingen av tunnelen som skal bidra til ferjefri E39 på Vestlandet, og den første salven skal fyres av. Det er statssekretær Knut Morten Johansen (Frp) i Samferdselsdepartementet som skal stå for smellet.

Arbeidet startet i Arsvågen i Bokn kommune

Direktesendingen fra Arsvågen er nå over. Du kan se opptaket fra selve sprengingen øverst i saken.

– Det er godt å komme i gang. Det har vært en lang periode med planlegging, og nå er vi ved et veiskille, sier prosjektleder Tor Geir Espedal i Statens vegvesen.

To løp gjør tunnelen sikrere

Vegvesenet starter med det som kalles et tverrslag, forklarer Espedal.

– Det er en cirka to kilometer lang transporttunnel for tunnelmasse, som også skal brukes som ventilasjonssjakt. Det tar ett år å bygge den, og da vil vi være inne der hvor hovedtunnelen skal bygges.

Ny animasjon fra Statens Vegvesen

Til sammenligning er Lærdalstunnelen i Sogn og Fjordane 24,5 kilometer lang. Men denne tunnelen har bare ett løp.

– Rogfast skal ha to løp. Dette er blant annet viktig for sikkerheten i tunnelen. Ved en brann, vil man ha et rømningsløp som alltid skal være røykfritt, sier Espedal.

– Vi bryter grenser

Rogfast vil koste rundt 17 milliarder kroner og vil stå ferdig i 2025 eller 2026.

– Det er en stor jobb. Vi setter nye verdensrekorder og bryter grenser. På det meste vil det være mellom 700 og 800 mennesker i sving på selve anlegget, i tillegg til underleverandørene, sier Espedal.

Statssekretæren, vegdirektøren og flere ordførere blir med på dagens markering av starten på Rogfast.