Hopp til innhold

Har brukt fire år på å velge redningshelikopter

En prosjektgruppe opprettet av regjeringen i 2007 har hittil brukt 112 millioner kroner - men har ennå ikke klart å bli enig om hvilken helikoptertype som skal erstatte dagens redningshelikoptere

Per Gram

Tidligere helikopterpilot Per Gram mener det er kritisk at redningshelikoptrene ennå ikke er på plass.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

På Sola sitter hovedparten av 32 heltidsansatte som i 2007 fikk ansvaret for hele anskaffelsesprosessen. Likevel er det ennå ikke bestilt ett eneste nytt redningshelikopter, skriver Aftenposten.

De velkjente Sea King-helikoptrene er for lengst modne for utskiftning, men kan ha vært i luften i nærmere 50 år før de 16 arvtakerne kommer på plass.

Anbudsrunden er ikke i gang

Kostnadsrammen er på 16,8 milliarder kroner, men anbudsrunden er fremdeles ikke kommet i gang. Fremdeles er det helt i det blå når nye helikoptre kommer på plass.

– Vi har kommet i en situasjon hvor vi gambler med livet til nødstedte som fremdeles må akseptere at redningstjenesten bruker gamle helikoptre som går sakte, sier tidligere helikopterpilot Per Gram, som i 2003 var en del av et utvalg som leverte en innstilling om behovet for nye helikoptre.

Nå konstaterer han at det hele har endt opp i en byråkratisk suppe og i en prosess som har blitt ufattelig dyr. Blant annet er det blitt brukt 75 millioner kroner bare på konsulenter som attpåtil har gjennomgått hele prosjektet to ganger.

Alle har forskjellige behov

Noe av problemet i forbindelse med valg av nye redningshelikoptere ligger i at både Forsvaret, helsesektoren og justisdepartementet alle har forskjellige behov som må forenes i valg av nytt redningshelikopter.

Statssekretær Terje Moland Pedersen (Ap) i Justisdepartementet erkjenner at arbeidet både er krevende og dyrt, men mener det er nødvendig.