– De fleste som kommer er dårlig oversatt norsk, men denne er på engelsk, sier Thor-Christian Haugland, konserndirektør for kommunikasjon i SpareBank1 SR-Bank.
I hans bank ble en kunde svindlet for 100.000 kroner på denne måten sist uke.
E-posten og siden han viser til ser ekte ut, men er ikke det. Grunnen er enkelt, ifølge Visa:
– Visa har en enkel regel. Visa vil aldri noensinne kontakte en norsk kortholder, verken på e-post eller telefon, sier pressekoordinator hos Visa Europe Norge, Trond Cornelius Brekke.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ved å følge instruksjonene som «Visa» gir i e-posten, og legge igjen kortnummer og dataene som trengs, kan svindlerne tappe kortet gjennom den falske nettsiden, ifølge Brekke.
Truer med å sperre kortet
I e-posten skriver avsenderen, på korrekt engelsk, at du må «reaktivere» kortet ditt for å hindre svindel. I e-posten er det lagt ved en kode med to bokstaver og ti sifre, og en lenke til siden du kan besøke for å sikre deg bedre.
Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.
– Failure to verify your records will result in card suspension, skriver også «Visa». Altså: Gjør du ikke som avsenderen ber deg om i e-posten, får du heller ikke brukt kortet ditt.
Klikker du på lenken, kommer du inn på en nettside med Visas logo og et felt du kan skrive inn koden du fikk. Gjør du det, kommer et nytt skjema som ber deg fylle inn navn, fødselsdato og adresseopplysninger. Lenger har vi ikke gått i arbeidet med denne artikkelen.
SR-Bank og Skandiabanken
Hvor mange nordmenn som i disse dager har blitt forsøkt svindlet, er ukjent, men ifølge Brekke har han merket seg en liten økning den siste uken.
E-posten og siden på bildet øverst er sendt til en rekke av NRKs over 3000 ansatte. I tillegg har kunder i Skandiabanken fått lignende e-poster, og Sparebank1 SR-Bank har også fått flere henvendelser enn vanlig den siste tiden.
– Jeg har ikke fått rapporter om at svindlerne har lyktes, sier Brekke, men det har Sparebank1 SR-Bank.
Svindlet for 100.000 kroner
– Det er veldig økende for tiden. E-poster sendes ut daglig. Beklageligvis er det også noen som greier å gjennomføre svindelen, sier Thor Christian Haugland.
For en uke siden ble en av SpareBank1 SR-Banks kunder svindlet for opp mot 100.000 kroner.
– Beklagelig og trist, sier han, og bekrefter det Brekke og Visa sier.
– Jeg vil understreke at den typen spørsmål vil en aldri få på mail fra banken, ei heller noen av kortselskapene dere er knyttet opp mot, sier Haugland.
Prøver å stenge alle svindelforsøk
Brekke mener norske kortholdere generelt er oppmerksomme, og ikke spesielt utsatt for slike svindelforsøk.
– Norske kortholdere har ganske bra kortvett. De skjønner for det meste at dette er et forsøk på såkalt phishing, altså svindel, mener han.
Haugland opplyser at banken har et eget team som jobber for å få stengt slike sider ettersom de oppdages.
– De følger opp alle slike e-poster, går aktivt inn i landene nettstedene er registrert, og forsøker å stenge dem. I tillegg jobber vi med metoder som skal gjøre mulig for kortbrukere å stenge kortet for nettbruk, sier han.