Svindelforsøk etter nettbank-trøbbel

Flere forbrukere har mottatt en e-post om at de må oppdatere informasjonen i nettbanken etter bankproblemene denne helga. Dette er et svindelforsøk, advarer Forbrukerombudet.

Svindelforsøk

Forbrukerombudet mottok selv slike forsøk på svindel etter nettbank-trøbbelet denne helga.

Foto: Montasje

Forbrukerombudet melder om at det er sendt ut e-poster i navnet til flere større og mindre norske banker som etterlyser ny informasjon fra sine kunder.

– Flere banker

– Vi er litt usikre på hvor mange dette gjelder. Vi har fått inn eksempler på flere banker, DNB og Skandiabanken blant andre, forteller juridisk rådgiver i Forbrukerombudet, Bård Solem, til NRK.no.

Bård Solem

Bård Solem i Forbrukerombudet viser til flere eksempler på svindelforsøk etter banktrøbbelet i det siste.

Foto: Forbrukerombudet

Ifølge Solem virker det tilfeldig om de som mottar henvendelsen er kunder i den aktuelle banken de får tilsendt informasjon fra. Det er også usikkert hvor mange som er rammet.

– Eksemplene vi har gitt på nettet er fra mailer vi har fått rett i innboksen selv, og de kom til flere på huset. Vi har foreløpig ikke fått beskjed fra kunder som er rammet, sier Solem.

Han mener det trolig har å gjøre med at folk vet å holde seg unna slike feller.

– Forbrukerne har nok begynt å få med seg at de ikke skal svare på slik informasjon. Men ettersom det har vært så mye frem og tilbake med nettbankene i det siste, så ville vi informere om dette.

1600 minibanker rammet av feil

Rundt 1600 minibanker og flere nettbanker ble rammet av en feil denne helga.

Blant andre gikk DNBs nettsider ned på grunn av et hackerangrep, eller et tjenestenektangrep, som det heter.

Les mer: Nettbanktrøbbel for DNB
Les også: Minibanker fungerer som normalt

Flere norske nettsider skal ha opplevd lignende i de siste ukene.

Etter feilmeldingene i helga skal noen imidlertid ha klekket ut ideen om å forsøke å fiske informasjon fra de som ble rammet.

Svindel fra tysk domene

Forbrukerombudet informerer om at de selv har mottatt en e-post som angivelig kommer fra Åfjord Sparebank. I virkeligheten kommer den fra et tysk domene.

I e-posten er det vedlagt en lenke som gir uttrykk av å vise til en av den norske bankens sider, men som i realiteten viser til en nettside i Tyskland.

– Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier forbrukerombud Gry Nergård, ifølge en pressemelding på Forbrukerombudets nettsider.

Her skriver de videre at en seriøs aktør aldri vil be deg om å oppdatere personopplysningene dine på denne måten.

Fagdirektør Petter Ravne Bugten oppfordrer de som eventuelt har gått i fella om å ta kontakt med banken for å få sperret bankkort og nettbank.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger