Hopp til innhold

– Vi kan behandle 100.000 ekstra pasienter hvert år

På Vestlandet er det 80.000 konsultasjoner hvert år der pasienter lar være å møte uten å melde fra.

Rehabilitering og trening

På Vestlandet er det 80 000 konsultasjoner hvert år der pasienter lar være å møte uten å melde fra.

Foto: Helse Bergen

– Hvis de klarer å få til dette her, så vil det være et kjempesteg for pasientene.

Det sier pasientombud Gro Snortheimsmoen Bergfjord.

Det hun snakker om er å få ned antall pasienter som ikke møter til timen sin. På Vestlandet er det 80.000 konsultasjoner hvert år der pasienter lar være å møte uten å melde fra.

– Svært mange flere kan få behandling

Herlof Nilssen, som er administrerende direktør i Helse Vest, tror at ved å gjøre det enklere for pasientene å ombestille avtaler, og ved å ha et bedre system for koordinering mellom de ulike enhetene, kan svært mange flere pasienter få behandling.

Herlof Nilssen

Herlof Nilssen, som er administrerende direktør i Helse Vest, tror at ved å gjøre det enklere for pasientene å ombestille avtaler, og ved å ha et bedre system for koordinering mellom de ulike enhetene, kan svært mange flere pasienter få behandling.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

– Si nå at vi bare klarer å ta ut deler av effekten, for eksempel en tredel, så betyr det at vi kan behandle 100 000 pasienter ekstra i løpet av et år, sier Nilssen.

Helse Vest sitt mål er å skape god dialog med pasientene.

– Vi skal se på måten vi sender brev på. Vi skal se på måten vi kontakter pasienten. Vi skal minne pasienten på at pasienten har en time. I løpet av høsten 2013 og deler av 2014 håper vi å ha dette på plass. Dette må bli en vinn/vinn-sak for Vestlandet, mener Nilssen.

Ringer til pasienter som har time

Divisjonsdirektør Cathrine Bryne leder et pilotprosjekt på kirurgisk divisjon ved Stavanger Universitetssykehus. Bare her er det 6000 timer hvert år der ingen møter.

– Prosjektet går ut på å ringe opp til pasienter som har time ved poliklinikken for å se om dette påvirker oppmøteprosenten. Det har og gitt oss mulighet til å ombooke en del timer fordi pasienten har sagt til oss at de ikke har anledning til å komme. Da har vi fått muligheten til å gi timer til andre pasienter, sier Bryne.

Gro Snortheimsmoen Bergfjord

Pasient og brukerombud Gro Snortheimsmoen Bergfjord poengterer at det er viktig for pasientene med forutsigbarhet.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Det er og meningen at folk skal få en tid for behandling med en gang.

– En skal kunne få vite nøyaktig når en skal komme lang tid i forveien. her er det noen datasystemer som må snakke bedre sammen, slik at rett lege treffer rett pasient også seks måneder fram i tid.

– Viktig med forutsigbarhet

Pasient og brukerombud Gro Snortheimsmoen Bergfjord poengterer at det er viktig for pasientene med forutsigbarhet.

– Det er en del pasienter som synes de må vente for lenge, men det som er verst for pasientene er hvis de ikke vet hvor lenge de må vente. Hvis de bare kan få en dato å forholde seg til, så vil det hjelpe for veldig mange, sier hun.