Hopp til innhold

Tror salget av elsykler vil dobles fra i fjor

Flere dropper å kjøpe bil til fordel for to hjul med motor. I år vil det selges dobbelt så mange elsykler som i fjor, spår bransjen.

Turid Bratthammer

Turid Bratthammer har ikke bil. Hun bruker i stedet elsykkel som fremkomstmiddel.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

– Elsykkel er ikke et alternativ til sykkel. Det er et alternativ til bil eller buss. Jeg kommer meg veldig fort av gårde, og jeg slipper å tenke på bilkøer, sier elsyklist Turid Bratthammer.

Hun har ikke bil. Elsykkelen som hun har navngitt «Elvira» er det eneste fremkomstmiddelet hennes, og ifølge henne er det mer enn godt nok.

– Det er den beste investeringen jeg har gjort, og jeg elsker sykkelen min. Jeg sykler både til jobb, til butikken og til venner, sier hun.

– Alternativ til bil nummer to

El-sykkel

Korneliussen merker at flere kunder kommer inn for å kjøre elsykkel i stedet for en bil nummer to.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

Ifølge Syklistenes Landsforening ble det solgt rundt 4000 elsykler i fjor. I år regner de med at antallet vil mer enn dobles, og at det kommer til å selges rundt 10 000 av dem.

Daglig leder ved Spinn sykkelshop i Stavanger, Thomas Korneliussen, merker en kraftig økning i salget.

– Etterspørselen i vinter tok oss med storm. Det var tider der vi ikke hadde sykler å tilby fordi det var tomt over alt, og etterspørselen har bare økt utover sesongen i år også, sier han.

Ifølge Korneliussen selges det flest damesykler, men sportsmodellen med flere gir og kraftigere motor selger han også mye av.

– Jeg har helt klart et inntrykk av at folk kjøper elsykkel som et alternativ til en bil nummer to, sier han.

Stor etterspørsel

Flere sykkelbutikker i Rogaland merker en økning i salget av syklene med motor.

– I våre fire butikker i Rogaland har vi solgt 70 sykler til nå i år. Det er halvparten av hva vi solgte i hele fjor, og prognosene viser at vi kommer til å selge mye mer enn vi gjorde i fjor, sier Korneliussen fra Spinn.

Blant annet har Bike Brothers hatt en økning fra i fjor, og Rideit har solgt mellom 150 og 200 sykler i år.

Sveinung Berntsen Stølevik

Sveinung Berntsen Stølevik fra UiA mener at elsykkelen først og fremst er et godt alternativ til bil.

Foto: PRIVAT

Stort potensial som transportmiddel

Sveinung Berntsen Stølevik er førsteamanuensis i helse- og idrettsvitenskap på Universitetet i Agder.

Han er med i en gruppe som har startet det første forskningsprosjektet rundt elsykling. Prosjektet tar for seg helsegevinster ved bruk av elsykkel i forhold til vanlig sykkel.

Likevel er han klar på at elsykkelen har et større potensial som transportmiddel i hverdagen, enn som treningsutstyr.

– Hvis man kan slippe å ha to biler, kan kjøre mindre bil, og bruke elsykkel i stedet, så vil det være gunstig. Både med tanke på miljøet, men også fordi man da er i aktivitet, som er bedre enn å sitte i bilen, sier han.

Thomas Korneliussen, Spinn

Thomas Korneliussen fra Spinn sykkelshop merker en stor økning i salg av elsykler.

Foto: Silje Foss Langeland / NRK

– Ikke bytt sykkelen med en elsykkel

Bratthammer bruker elsykkelen sin først og fremst som fremkomstmiddel, men hun legger til at hun også får noe trim av å sykle så mye som hun gjør.

Berntsen Stølevik er enig med henne i at terskelen for å bli mer aktiv blir lavere ved å kjøpe en slik sykkel.

– Men hvis man allerede går, løper eller sykler på vanlig sykkel, er det ikke gunstig å bytte det ut med en elsykkel. I undersøkelser vi har gjort, har vi sett at man har mye lavere intensitet når man elsykler, sier han.

Enklere å ta sykkelen

Korneliussen fra Spinn sykkelshop tror også det blir enklere å komme seg på sykkelen hvis den har motor.

– Skrittet til å ta sykkelen i stedet for bilen blir kortere med en gang du har en hjelpemotor, sier han.

Han er opptatt av at hvis det er flere som sykler vil det føre til mindre kø på veiene, noe Bratthammer merker godt.

– Det er herlig å bare suse forbi køen. Nesten litt sånn følelse av «I believe I can fly» fordi man suser jo bare av gårde, sier hun.