Dette vurderer Lindex å anmelde

Rød Ungdom har klistret snakkebobler på klesreklamer i flere norske byer.

Rød Ungdom-aksjon mot Lindex

«Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått masse ned i vekt», står det på denne plakaten i Stavanger.

Foto: Stavanger Rød Ungdom

Lørdag klistret Rød Ungdom (RU) i Stavanger følgende snakkeboble på reklameplakater i Klubbgata i sentrum: «Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått masse ned i vekt».

Den politiske ungdomsorganisasjonen går med dette til krig mot det de mener er sykelig tynne modeller. Rød Ungdom har hatt tilsvarende aksjoner i både Trondheim, Bodø, Romerike og Fredrikstad, ifølge Truls Drageset Dydland i Stavanger RU.

- Utnytter jenters komplekser

- Mange er enige med oss i denne saken. Meningen er å sette dette på dagsorden, sier han til NRK.

I en pressemelding skriver organisasjonen blant annet dette:

«Halvparten av alle norske jenter på 15 år synes at de er for tjukke. Vi ønsker med dette understreke hva slags signaler disse reklameplakatene sender, og vise at folk kan være med og jobbe mot dem. Klesindustrien utnytter jenters komplekser for selge klær.»

- Retusjering bør synliggjøres

Organisasjonen ønsker nå at det skal innføres restriksjoner på hvor omfattende reklamekampanjer skal være, og at retusjert reklame bør merkes slik at publikum er klar over at det som presenteres ikke er ekte.

Rød Ungdom-aksjon mot Lindex

To plakater i Klubbgata fikk gjennomgå lørdag.

Foto: Stavanger Rød Ungdom

Overfor NRK vil han ikke fastslå at akkurat disse Lindex-plakaten er retusjert, men det er ikke så relevant, mener han.

- Alle reklamer mer eller mindre retusjerte. Det er ikke grunn til å tro at disse er annerledes, mener han.

Vurderer politianmeldelse

Lindex vil ikke overfor aftenbladet.no kommentere om deres reklamer er retusjerte, men sier til avisen at kjeden vurderer å politianmelde aksjonen.

- Snakkeboblene hang oppe da jeg var der nede for litt siden, sier Dydland til NRK ved 16.30-tiden.

Han opplyser at den landsomfattende aksjonen egentlig startet 18. oktober, men at det først var da de mangedoblet størrelsen på snakkeboblene at aksjonen fikk oppmerksomhet.