Hopp til innhold

Flere bøter gir inntektsdobling for Stavanger parkering

Langt flere får parkeringsbøter i Stavanger. I løpet av de siste åtte årene har Stavanger Parkering doblet sine inntekter fra feilparkerende bilister.

Parkeringsvakt

Mer trafikk, færre parkeringsplasser og flere kontrollører gir flere bøter i Stavanger. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Erichsen, Jarl Fr. / SCANPIX

Arnljot Bjelland

Arnljot Bjelland, daglig leder, Stavanger parkering.

Foto: Magnus Stokka / NRK

Stavanger Parkering håver inn langt flere kroner på ulovlig parkering. Den økende trafikkmengden i sentrum har gjort det utfordrende for mange å parkere på lovlig vis.

– Det er hvertfall to forhold som spiller inn der. Det er økt trafikk, og en økning av antallet trafikkbetjenter som er ute å kontrollerer og håndhever, sier Arnljot Bjelland, daglig leder i Stavanger Parkering.

Regnskapet for 2011 viser at parkeringsselskapet kommer til å få inn omtrent 12 millioner kroner på feilparkeringer i Stavanger i år. Det er nesten dobbelt så mye som for åtte år siden, i 2003.

Færre gateparkeringsplasser

Har folk blitt dårligere til å parkere?

– Nei de har ikke det, men det har minket på antallet gateparkeringsplasser i Stavanger slik at de kanskje tar noen unødvengige sjanser. Likevel er det nok ikke mer bøtelegging i sentrum enn tidligere, sier han.

Det er altså i områdene rundt sentrum parkeringsselskapet får inn mer penger i bøter enn før.

Ønsker at flere parkerer i parkeringshus

Til tross for flere feilparkeringer ser Stavanger parkering også en positiv utvikling. I det siste har nemlig folk blitt flinkere til å bruke parkeringshusene i byen. Og når en parkerer under tak, blir sjansene for å få den fryktede lappen i frontruta på bilen redusert.

– Inni parkeringshus med bomanlegg er du nærmest garantert sikker. Hvis du finner en parkeringsplass får du hverken kontrollavgift, tilleggsavgift eller gebyr, som er navnet på de ileggelsene vi har, sier Bjelland.

– Vi har hatt en uttalt politikk nå i flere år på at vi ønsker at flere skal parkere inne i parkeringshusene. Derfor er det også billigere der enn på gata. For det første unngår folk å måtte passe på klokka. De kjører inn, må betale for å komme ut, og får ingen hilsen fra oss, sier han.

Parkeringsbot i Oslo

Ingen ønsker å bli møtt av en parkeringsbot på frontruta.

Foto: Petter Sommer / NRK