NRK Meny
Normal

– Flysetene skranglet og var reparert med gaffatape

Tyrkiareiser har skiftet operatør på strekningen mellom Haugesund og Antalya. Kritikken hagler, og passasjerene forteller om ubehagelige og skremmende opplevelser.

Hilde Revenes

Hilde Rivenes beskriver sin forrige reise med Tyrkiareiser som en forferdelig skremmende opplevelse.

Foto: Therese Espeland/NRK og Hilde Revenes

– Vi hadde ei jente med oss som hadde flyskrekk. Jeg tror hun hadde sitt livs verste opplevelse. Til og med vi andre som ikke har flyskrekk hadde det forferdelig, sier Hilde Revenes.

24. mai satt Hilde Rivenes på et fly fra selskapet Tailwind på vei fra Helganes til Antalya med Tyrkiareiser.

– Kunne ikke nå redningsvesten

– Da vi kom om bord i flyet merket vi med en gang at det var veldig dårlig. Setene var løse, treseteren vår bevegde på seg og vi så gaffatape over alt.

– Det var også veldig trangt. Jeg landet med blåmerker på knærne, og det var flere som satt med beina ute i midtgangen. Det hadde ikke vært mulig å bøyd seg ned for å hente opp en redningsvest, sier hun.

Rivenes har lagt ut bilder av forholdene om bord på flyet på Tyrkiareisers side på Facebook, og siden har kritikken haglet.

– Ingenting skal reparerer med tape

Anne Grethe Haugen

Anne Grethe Haugen, administrerende direktør for Tyrkiareiser.

Foto: Tyrkiareiser

– Trangt er det på de fleste charterflyene. Jeg har sett bildet med gaffatapen. Jeg tror det må ha vært en midlertidig løsning mellom to vedlikeholdsoppdrag. Jeg kan selvsagt ikke forsvare det. Ingen ting skal repareres med tape, og jeg håper aldri vi kommer til å se noen slike igjen, sier direktør i Tyrkiareiser, Anne Grethe Haugen.

Hilde Rivenes har heller aldri sett noe sånt før når hun flere ganger har reist med Tyrkiareiser til leilighetene i Antalya.

– Jeg fløy med Tyrkiareiser i april da de brukte et annet flyselskap. Det var helt fint. Jeg forstår ikke hvordan de kan synke så lavt og ta inn dette selskapet. Det er mange her som har leiligheter i Tyrkia, og de har nærmest monopol. Jeg tror de kommer til å tape masse på dette, sier hun.

– De sier: Aldri mer

– Vi skal gjøre alt vi kan for å sette inn en annen maskin på flyvningene til Haugesund. Det er viktig for oss at våre gjester er fornøyde og har en god ferieopplevelse. Det er det vi lever av, sier Haugen.

Etter å ha snakket med flere passasjerer er Hilde Rivenes redd skaden allerede har skjedd.

– Alle sier det samme. De som reiste for første gang sa aldri mer. Jeg har ikke noe imot Tyrkiareiser, men valgene de har tatt angående flyselskap, sier hun.

Strekningen Karmøy – Antalya har også vært preget av store forsinkelser.

– Vi hadde mange kjente som skulle ned med flyet vi kom hjem med. De hadde fått avreisetid på 19:50 fra Haugesund. Vi hadde jo avreise 19:30 fra Antalya, og visste at det ikke var fysisk mulig. Flyet tar fire og en halv time. Vi ringte dem som satt på Helganes uten noe beskjed. Da vi landet der klokka elleve var det ikke mange blide ansikter i avgangshallen, sier Rivenes.

– Mange trofaste kunder i Haugesund

– Det var en voldsom forsinkelse. Det har Haugesund blitt rammet av to ganger nå. Det synes vi er ganske forferdelig, sier haugen.

Hun har tro på at det er mulig å reparere inntrykket, og fortsatt ha et godt forhold til flyturistene på Haugalandet.

– Jeg tror vi får passasjerer fra Haugesund igjen. Vi har et langt og godt forhold til haugesunderne. Jeg tror vi har mange trofaste kunder der, og at de kommer til å velge oss igjen, sier Haugen.