Slik blir VM-vinteren på NRK

Det blir fest i vinterlige omgivelser når NRK skal sende både VM i skiskyting og VM på ski i februar og mars.

Hele vintergjengen (1)

F.v.: Andreas Stabrun Smith, Ola Lunde, Synnøve Solemdal, Fredrik Aukland, Julie Strømsvåg, Jann Post, Therese Johaug og Torgeir Bjørn.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

NRK har satt sammen et stjernelag som jobber med vintersport gjennom hele sesongen. Mange av profilene er kjente og kjære i sine respektive roller, mens andre er nye tilskudd i NRK sin dekning.

Samtlige VM-øvelser som NRK har TV-rettigheter til vil bli vist på NRK1 og i NRK TV. NRK skal vise andre del av VM i skiskyting, samt hele VM på ski. Du kan også følge disse mesterskapene, i tillegg til VM i alpint og ski-VM for parautøvere, på radiokanalen NRK Sport.

NRK sender også flere langrennsøvelser fra VM på ski junior/U23 fra 28. januar til 31. januar.

– Vi gleder oss stort til en skikkelig VM-vinter og til å formidle de fantastiske øyeblikkene som alltid kommer i mesterskap. Vi i NRK elsker vintersport og skal sørge for at publikum, uavhengig om de følger oss foran TV-skjermen, sitter på mobilen eller hører på radio, skal få alt og enda litt til fra Oberhof og Planica, sier Kristine Norvik Skeide, vintersportssjef i NRK.

VM i skiskyting

De som skal jobbe med VM i skiskyting.

F.v: Hans Henrik Bårtvedt, Andreas Stabrun Smtih, Synnøve Solemdal og Ola Lunde.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Årets verdensmesterskap i skiskyting finner sted i Oberhof i Tyskland. Det er få steder i verdenscup-sirkuset som skaper mer folkefest enn nettopp her. Arrangementet pågår fra 8. til 19. februar.

Det er TV 2 som sender første del av mesterskapet, fra onsdag 8. til søndag 12. februar. De resterende øvelsene frem til avslutningsdagen 19. februar sendes på NRK1. Du kan også følge samtlige renn på radiokanalen NRK Sport. NRK vil som vanlig ha studio i arrangørbyen og rapportere fra mesterskapet fra morgen til kveld.

Det er naturlig nok knyttet store forventninger til det norske laget i Oberhof.

– Laget har aldri vært sterkere på herresiden, og alle fem som går vil ha medaljesjanser. På kvinnesiden har både Marte og Ingrid stigende form. Begge to er mesterskapsløpere som presterer godt under press, og jeg vil bli overrasket om ikke begge reiser hjem med individuell medalje, sier Synnøve Solemdal, som vil være til stede som ekspert i Oberhof.

Dette er NRK-gjengen som blir å se under mesterskapet:

• Programleder: Emil Gukild
  • Kommentatorer: Andreas Stabrun Smith og Ola Lunde
  • Eksperter: Synnøve Solemdal, Harry Luchsinger og Miriam Neureuther
  • Reportere: Hans Henrik Bårtvedt, Hanne Skjellum Mueller og Hans Andreas Solbakken

– Jeg gleder meg stort til å dekke VM i skiskyting. I 2020 var jeg så heldig at jeg fikk oppleve VM i Anterselva på nært hold, mens vi året etter måtte ha studio i Oslo på grunn av korona. Det skal bli utrolig deilig å være der det skjer når medaljene skal deles ut i Oberhof. De norske skiskytterne leverer alltid i sporet, på standplass og til TV-seerne. Det er alltid en glede å intervjue alle utøverne, sier programleder Emil Gukild.

VM på ski

Jann Post, Therese Johaug, Torgeir Bjørn og Fredrik Aukland

F.v: Jann Post, Therese Johaug, Torgeir Bjørn og Fredrik Aukland.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

De beste utøverne i de nordiske grenene langrenn, hopp og kombinert samles i slovenske Planica for å kjempe om edelt metall. Mesterskapet pågår fra 22. februar til 5. mars.

Både NRK og Viaplay skal sende mesterskapet i sin helhet. NRK stiller med et sterkt mannskap som skal følge hvert eneste stavtak og luftig svev i VM. Publikum kan glede seg til nærmere 60 timer med direktesending fra Planica. Du kan også her høre samtlige øvelser i radiokanalen NRK Sport.

– Det er helt umulig å ikke ha store forventninger til nordmenn på ski når de leverer sånn som de gjør for tiden. Det er bare å glede seg til store norske prestasjoner og et hav av rødt, hvitt og blått i Slovenia, sier Julie Strømsvåg, som vil befinne seg i Planica som programleder.

Dette er NRK-gjengen som skal jobbe med langrenn:

• Programledere: Julie Strømsvåg og Ida Nysæter Rasch
  • Kommentatorer: Jann Post og Torgeir Bjørn
  • Eksperter: Therese Johaug, Fredrik Aukland
  • Reportere: Harald Thingnes, Morten Stenberg, Anders Skjerdingstad og Fredrik Solbu Jullumstrø

– Jeg har stor tro på at Johannes Høsflot Klæbo vil lykkes i VM. Han har vært suveren i år og er den store favoritten til å bli VM-kongen. Nivået på herresiden er så høyt at alle herreløpere som representerer Norge vil være blant favorittene. På kvinnesiden er det tre personer jeg vil trekke frem. Det er tvillingsøstrene Tiril og Lotta Udnes Weng og Anne Kjersti Kalvå. Disse kan alle kjempe om medaljer, og til og med VM-gull, hvis alt klaffer. Til slutt vil jeg trekke frem Ingvild Flugstad Østberg som en joker i dette mesterskapet, sier langrennsekspert Fredrik Aukland.

Dette er NRK-gjengen som skal jobbe med kombinert og hopp:

• Kommentator: Christian Nilssen
  • Eksperter: Johan Remen Evensen og Anders Bardal
  • Reportere: Andreas Hagen, Frode Søreide og Eirik Fure
Andreas Hagen, Ida Nysæter Rasch, Julie Strømsvåg og Harald Thingnes

F.v: Harald Thingnes, Ida Nysæter Rasch, Julie Strømsvåg og Andreas Hagen.

VM i alpint

Verdensmesterskapet i alpint skal arrangeres i franske Courchevel og Méribel fra 6. til 19. februar. Hittil i sesongen har både Aleksander Aamodt Kilde, Henrik Kristoffersen, Ragnhild Mowinckel, Lucas Braathen og Atle Lie McGrath tatt pallplasser i verdenscupen. Det kan derfor bli et morsomt mesterskap sett med norske øyne.

NRK følger hele mesterskapet på radiokanalen NRK Sport.

Dette er NRK-gjengen som skal jobbe med dette mesterskapet:

• Kommentator: Patrick Rowlands
  • Eksperter: Nina Løseth og Lars Elton Myhre

Ski-VM for parautøvere

NRK sender flere øvelser fra ski-VM for parautøvere i Östersund. De største norske medaljesjansene kan du følge hos oss, både lineært og på radiokanalen NRK Sport, i perioden 22. - 29. januar.

Slike er rettighetene fordelt

Vintersport er som kjent fordelt på flere kanaler enn noen gang tidligere. Slik er TV-rettighetene for verdenscupen fordelt mellom Viaplay, TV 2 og NRK denne sesongen:

• NRK, TV 2 og Viaplay sender langrenn. NRK Sport følger alle renn på radio.
  • Skiskyting sendes på TV 2 og NRK. NRK Sport følger alle renn på radio.
  • Hopp og kombinert deles mellom Viaplay, TV 2 og NRK.
  • Alpint sendes på NRK, TV 2 og Viaplay.
  • Skøyter sendes på Viaplay.

Verdensmesterskapene er fordelt slik:

• VM i alpint (6. til 19. februar): Viaplay
  • VM i skiskyting: (8. til 19. februar): TV 2 og NRK