Santelmann spiller kronprins Olav

Tobias Santelmann skal spille kronprins Olav i serien «Atlantic Crossing».

Atlantic Crossing

JULESELSKAP I DET HVITE HUS: Sofia Helin som kronprinsesse Märtha og Tobias Santelmann som kronprins Olav i serien Atlantic Crossing.

Foto: Julie Vrabelova / Cinenord/NRK

«Atlantic Crossing» er basert på historien om kronprinsesse Märthas kamp for å støtte sitt land under den mest skjebnesvangre perioden i moderne tid: Den andre verdenskrig. I rollen som kronprins Olav finner vi Tobias Santelmann.

– Jeg husker kong Olav godt fra da jeg var liten. Blant annet la vi ned en blomst utenfor slottet etter begravelsen hans, sier Tobias Santelmann, som for tiden er i full gang med innspillingen i Tsjekkia.

Ønsket å kjempe mot tyskerne

Santelmann, gleder seg til rollen og begynner å få en solid etterutdanning i å spille historiske personer (Tungtvannet, Kon Tiki).

– Det er en interessant rolle. En nærmest opphøyd person skal ned fra en pidestall, og jeg skal tre inn i rollen og gjøre ham om til et «vanlig menneske».

Santelmann synes mye er interessant med kong Olav.

– Hvilket menneske blir du av en sånn oppvekst? Allerede før han var født var det forventninger til rollen hans og hva han representerer. Det finnes veldig få slike liv i dag, sier han.

Forsøker å overleve

I «Atlantic Crossing» møter vi daværende kronprins Olav som en militærutdannet og handlingens mann, drevet av ønsket om å vise seg verdig som en kommende konge. Fremfor alt ville han kjempe mot tyskerne, og side om side med sine landsmenn.

I serien slites han mellom plikten og kjærligheten han føler for sitt land, sin familie i eksil og sin aldrende far som desperat trenger ham ved sin side i England.

– Historien er aktuell også i dag i forhold til problematikk rundt flyktninger og krig, men det er også et familiedrama, sier Santelmann og fortsetter:

– Den har krigen og kongefamilien som bakteppe, men midt oppi alt er det bare en mann og en kone som forsøker å få forholdet til å overleve, med alle utfordringene det medfører å bo fra hverandre i fem år. Det er en fin og interessant historie, sier Tobias Santelmann.

Kvinne på brygge med hav og båt i bakgrunnen

SPILLER MÄRTHA: Sofia Helin spiller kronprinsesse Märtha i Atlantic Crossing.

Foto: Eva Rose / Cinenord/NRK

Kronprins av kjøtt og blod

– Vårt fokus er å fremstille dette kongelige ikonet som et helt og ekte menneske, av kjøtt og blod. Selv om det er aldri så blått, sier serieskaper og manusforfatter, Alexander Eik.

– Tobias Santelmann har de senere år trådt frem som en karakterskuespiller med et stort register. Han har tidligere skapt transformerende og gripende tolkninger av historiske personer, og det er svært inspirerende å samarbeide med ham om utfordringen med å gestalte kronprins Olav; en person de fleste har et bilde av, men de færreste kjenner.

Tidligere er det kjent at Sofia Helin skal spille daværende kronprinsesse Märtha og at Kyle MacLachlan skal spille Franklin D. Roosevelt.