– Dette er superstas! For oss er det viktigste at historiene våre berører og når ut til publikum. Når man i tillegg opplever anerkjennelse fra bransjen, kan man ikke ønske seg mer, sier serieskaper og regissør Alexander Eik.
Vant «Jury's Special Prize»
Golden Bird Prize deles ut i flere kategorier. 238 TV-serier fra 41 land deltok i årets konkurranseprogram. «Atlantic Crossing» vant juryens spesialpris.
– Ettersom Seoul International Drama Awards er den viktigste TV-dramafestivalen på den siden av kloden, håper vi prisen bidrar til å åpne det asiatiske markedet for «Atlantic Crossing», sier Eik.
«Atlantic Crossing» er inspirert av den lite fortalte historien om kronprinsesse Märtha og hennes vennskap med den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt.
Sofia Helin, Tobias Santelmann og Kyle MacLachlan spiller hovedrollene. Serien på i alt åtte episoder er produsert av Cinenord for NRK.
Norske prisvinnere
Norge har tidligere mottatt honnør under festivalen i Sør-Korea.
TV 2-serien «Hvaler» mottok i 2009 Golden Bird Prize som beste miniserie, en bragd som sesong 1 av NRK-thrilleren «Mammon» gjentok i 2014. Samme år stakk også «Mammon»-regissør Cecilie Mosli av med prisen for beste regi.
– Seoul International Drama Awards er en av de store som internasjonale dramaproduksjoner kjemper om. Det at «Atlantic Crossing» klarer å følge opp «Hvaler», «Halvbroren», som vant Silver Bird i 2013, og «Mammon», viser at de senere års strategiske satsing på norsk TV-drama gir resultater, sier NRKs dramasjef Ivar Køhn.
Nominert til Emmy
«Atlantic Crossing» har fått mye oppmerksomhet utenfor Norges grenser. Den ble vist på den amerikanske prestisjekanalen PBS Masterpiece og har blitt solgt til i overkant av 30 land.
Serien deltok dessuten i hovedkonkurransen under TV-seriefestivalen Canneseries, og den ble tidligere i høst nominert til International Emmy i kategorien beste dramaserie.
– På et personlig plan er det jo gledelig med anerkjennelse, men det viktigste er at alle nominasjonene, og nå denne prisen, gir oss muligheter til å løfte nye prosjekter, sier serieskaper og regissør Alexander Eik.
– Dessuten tror vi at enhver norsk suksess er med på å løfte frem norsk TV-drama generelt. For eksempel ville «Atlantic Crossing» neppe blitt en av de mest populære seriene i Danmark hvis ikke «Skam» hadde banet vei først, avslutter han.