Det store spranget (2:8)

Uke 35 NRK1 fredag 2. september kl. 19.55

Den andre disiplinen av i alt ni står for tur når fedrene skal konkurrere i Mounted Games. Det laget som ryker ut i dag, blir det første som må reise hjem til Norge.

Det store spranget

Marcel van der Velpen utfører sin etappe i Mounted Games-konkurransen foran dommerne Don Alfonso og Belén.

Foto: Hans Olav Forsang / Nordisk Film & TV AS

Fedrene har begynt å knytte seg til hestene sine, og får en følelse av hvorfor jentene er så lidenskapelig opptatt av hest og ridning. Men noen har fått en vel dramatisk start, og det er også pappakropper som begynner å merke kjøret. Det gjelder ikke minst Einar, som sliter med ryggsmerter. Vil han greie å gjennomføre konkurransen?

Mounted Games er en konkurranseform der utøverne testes i fart og presisjon både på og av hesteryggen. De skal flytte gjenstander i fart, manøvrere hesten mellom stolper, balansere og vise treffsikkerhet. Utfordringene er store og marginene små. Hvem av de seks deltakerparene ryker først ut av konkurransen?

Det store spranget

Helene gir Espen de siste instruksene før Mounted Games-konkurransen.

Foto: Hans Olav Forsang / Nordisk Film & TV AS

Om serien

Seks hestejenter i alderen 16-26 år skal lære fedrene sine å ri. Jentene har tilbrakt mesteparten av livet sitt på hesteryggen, mens fedrene knapt har sittet på en hest før.

Sammen drar de til hestelegenden Don Alfonsos gård i Jerez, Andalucia. Her skal de kjempe om å bli best til hest. Hvordan blir det for døtrene å dele sin kunnskap med far? Og hvordan takler fedrene at rollene snus på hodet, og døtrene blir deres læremestre?

Gjennom ni konkurranser skal fedrene utfordres i ulike hestedisipliner. En etter en må parene reise hjem, til det til slutt kåres én vinner. Hvilken datter vil lede sin far til seier?

Les mer om "Det store spranget".