Hopp til innhold

Anno, sesong 3 (7-9:30)

Uke 3 NRK1 mandag 16. januar kl. 19.45

Guttelaget er selvsikre på valg av svennelærling denne uken. Men hvem av jentene tør å ta opp kampen?

Anno, sesong 3

Det er enkle kår i Erkebispegården, men likevel muligheter for å vaske seg. Her er det Katja som tar seg en tur i stampen.

Foto: NRK

Samtidig som svennelærlingene kaster seg over oppgaven med stor entusiasme, skal forrige ukes svenn lede gruppa gjennom sitt mesterstykke i treskjærerlauget.

Men flere opplever lederen som vinglete og ubesluttsom. Når stemningen er som verst, kommer høkersken på sitt ukentlige besøk med varer og lodd.

Anno, sesong 3

Også Anno-hunden Albert blir glad for å se høkersken.

Foto: NRK

En av overraskelsene hun kommer med denne uken, faller i ekstra god smak.

Episode 8 onsdag

Ukens svenneoppgave er svært krevende, og en av lærlingene «går i kjelleren». Det er mye som står på spill. For den som blir svenn starter klassereisen, mens for den som ikke blir det, må laget ut i turnering og duell.

Mesterstykket begynner å ta form, og stemningen i gruppa blir gradvis noe bedre.

Episode 9 fredag

Det er siste innspurt på mesterstykket, og svennen er veldig nervøs før oldermannen kommer og dommen skal falle.

Deltakerne blir jublende glad når de får besøke erkebiskopens bad. Det blir en velværeopplevelse utenom det vanlige.

I turneringen gjelder det å være treffsikker, og igjen må en deltaker forlate Anno.

Om Anno

I årets Anno reiser deltakerne tilbake til en helt ny periode av norsk historie. Etter to sesonger fra opplysningstidens 1700-tall blir vi nå tatt med til slutten av middelalderen. Nord-Europa gjennomgår en religiøs omveltning, og 1537 er året Trondheim står i sentrum av et maktspill mellom konge og kirke som kommer til å endre Norge for all ettertid.

Midt i denne brytningstiden flytter de 14 Anno-deltakerne inn i bygården til Norges mektigste mann, selveste erkebiskop Olav Engelbrektsson. Gjennom ti uker skal de leve og bo som sine forfedre, lære seg nye håndverk og ta klassereisen fra fattig til rik, fra lærling til svenn og mester. De må også kjempe for sin plass gjennom utfordrende turneringer og dueller, og hver uke må den som taper, forlate Anno. Den som best mestrer tiden, vinner Anno og blir borger av byen. Mestrer de tiden, mestrer de spillet!