Informasjon fra NRK

Disse deltar i «Familiens ære»

Holmenkollen, 16. juni: Opptakene til konkurransene i høstens nye TV-satsing på NRK startet i dag. Her er deltakerne.

Familiens ære

Bak fra venstre:Bjørn og Birgitte Maaseide, Petter og Patrick Thoresen, Mia og Bent Svele. Foran fra venstre: Katinka og Trine Haltvik, Odd-Bjørn og Lars Hjelmeset, Trine og Julie Hattestad. I midten programleder Kjetil André Aamodt.

Foto: Per Heimly / Nordisk Film TV/NRK

«Familiens ære» tar utgangspunkt i et spesielt fenomen i idretten: Deltakerne er kjente idrettsprofiler og deres barn, som selv gjør eller har gjort karriere i norsk og internasjonal idrett.

Les mer: Kjetil André Aamodt blir programleder i ny NRK-satsing

Programleder Kjetil André Aamodt er strålende fornøyd med deltakerne i NRKs nye konkurransereality.

- Det er en helt rå gjeng vi kan presentere i «Familiens ære», sier Kjetil André Aamodt. - Seniorene er legender innenfor sine idretter. Et par av juniorene er voksne stjerner, mens andre er på god vei. Det blir også veldig morsomt å oppleve dynamikken mellom dem - om det blir foreldrene som tar føringen, eller om de får motstand fra barna sine, sier Aamodt.

Kjetil André Aamodt er programleder i «Familiens ære»

Alpinlegenden Kjetil André Aamodt er programleder i «Familiens ære».

Foto: Per Heimly / Nordisk Film TV/NRK

Dette er deltakerne i «Familiens ære»

Team Hjelmeset: Lars (18) og Odd-Bjørn (48), langrenn

HJELMESET: Odd-Bjørn Hjelmeset og sønnen Lars Agnar Hjelmeset.
Foto: Maiken Amanda Brennås / NRK

Odd-Bjørn har vunnet 5 VM-gull samt OL-sølv og -bronse i langrenn. Han har også flere medaljer i friidrett og motbakkeløp, og ble tildelt Bjørn Egebergs Ærespris i 2012.

Lars har medaljer fra junior-OL både i langrenn og friidrett. I vinter deltok han i junior-VM. Han er russ ved Wang toppidrettsgymnas i vår, og satser for fullt på idretten til høsten.

Team Hattestad: Julie (18), håndball, og Trine (53), friidrett

HATTESTAD: Trine Hattestad og datteren Julie Hattestad.

Trine ble historisk ta hun tok OL-gull for Norge i spydkast i 2000. Hun har også spilt håndball på høyt nivå for Oppegård IL.

Julie spiller håndball for Follo damer i 1.divisjon og skal fortsette med det til høsten. Hun er i vår russ ved Wang toppidrettsgymnas.

Team Thoresen: Patrick (36) og Petter (58), ishockey

THORESEN: Petter Thoresen og Patrick Thoresen.
Foto: Maiken Amanda Brennås / NRK

Petter var en av de største profilene på det norske ishockeylandslaget i mange år. Han har fire Norgsmesterskap med Vålerenga, ett med Storhamar, spilte i alt 92 landskamper og i fem OL.

Patrick spilte en årrekke i NHL og også for ulike klubber i Europa og Russland. Han har vært en lederskikkelse på det norske landslaget. I dag spiller han for Storhamar.

Team Svele: Mia (18) og Bent (58), håndball

SVELE: Bent Svele og datteren Mia Svele.

Bent spilte for en rekke norske og utenlandske klubber på 80- og 90-tallet og har over 120 landskamper. I dag er han TV 2s håndballekspert og assistenttrener for kvinnelaget til Storhamar.

Mia er rangert blant de ti største håndballtalentene i Norge. Hun avslutter nå siste året på Wang i Hamar. Hun blir proff i Danmark fra juli etter å ha signert med Nykøping Falster.

Team Maaseide: Birgitte (17) og Bjørn (51), volleyball

MAASEIDE: Bjørn Maaseide og datteren Birgitte Maaseide.

Bjørn hadde stor suksess sammen med Jan Kvalheim på 90-tallet med EM-gull i 1994, EM-sølv i 1993, 1997 og 1998 og EM-bronse i 1999. Han har også spilt ordinær volleyball i USA og Frankrike.

Birgitte starter sitt tredje år på volleyballgymnas i Sauda til høsten. Hun regnes som et meget lovende talent både i volleyball og sandvolleyball.

Team Haltvik: Katinka (28), håndball/beach håndball, og Trine (55), håndball

HALTVIK: Trine Haltvik og datteren Katinka Haltvik.
Foto: Maiken Amanda Brennås / NRK

Trine spilte 240 landskamper for Norge og skåret 832 mål på 80- og 90-tallet, med en rekke OL- og VM-medaljer som resultat. Hun har tre NM og fem seriemesterskap med Byåsen.

Katinka spiller for Aker topphåndball og er dessuten på landslaget i beach håndball. Hun deltok på det norske laget som tok bronse VM i beachhåndball i 2014 og sølv i 2015.

Livet på hjemmebane

I serien gir de seks idrettsfamiliene oss et nært innblikk i livet på hjemmebane. Samtidig utfordrer de hverandre i ulike konkurranser på noen av Norges største sportsarenaer. Her kjemper foreldre og barn for sin families ære.

Opptakene gjøres 16.-21. juni på forskjellige arenaer, som Holmenkollen nasjonalanlegg, Bislet stadion, Ullevål stadion, skihallen Snø, Frognerbadet og Frogner Stadion.

«Familiens ære» skal inn i gullrekka på NRK1 på fredager i høst.