Hopp til innhold

Tilbakeviser NAFs fartsteori

NAF vil ha to fartsgrenser på samme vei istedet for miljøfartsgrensen. Forskere er uenige.

Svevestøv

NAF mener de har påvist at fartsgrensene på Østlandet av hensyn til svevestøv ikke fungerer. Nå vil de istedet innføre to fartgrenser på en vei.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Bilistenes interesseorganisasjon, NAF, mener at tungtrafikken virvler opp mest av det miljøfarlige svevestøvet.

Derfor foreslår de å innføre lavere fartsgrense for tunge kjøretøyer enn for personbiler. Norsk insitutt for luftforskning (NILU) er på sin side uenig med NAFs fartsteori.

LES MER: NAF vil ha to fartsgrenser på samme vei

– De sier blant annet at det kun er tungtransport som virvler opp støv, og det stemmer ikke. Personbiler virvler også opp svevestøv. Argumentasjonen til NAF gir ingen mening, sier forsker ved NILU, Ingrid Sundvor.

Fungerer ikke

Aftenposten skrev i dag at Norges Automobil-Forbund (NAF) at bilene slipper ut mer av det farlige svevestøvet i 60 enn i 80 kilometer i timen.

Årsaken er at dagens bilpark har et høyere drivstofforbruk ved 60 kilometer i timen enn ved i 80 kilometer i timen.

NAF holder fast på sin teori og mener at de har dokumentert at de permanente fartsgrensene på Østlandet av hensyn til svevestøv ikke fungerer.

– NAF er opptatt av at vi ikke skal kjøre 60 kilometer i timer på en firefeltsvei når det ikke er grunn til det. Det påfører samfunnet kostnader, det er negativt for trafikantene og det respekterer ikke fartsgrensene, forklarer kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Foto: Monica Pettersen

Ikke bare tungtransport

NILU mener at det mest forsvarlige er å holde seg til miljøfartsgrensen på 60 kilometer i timen dersom NAF ønsker å redusere utslipp av svevestøv.

De mener også at det ikke bare er tungtransporten som er ansvarlig for oppvirvlingen av støv.

– Det vi reagerer på er eksospartiklene som er helseskadelige. Det er også de partiklene som kommer fra oppvirvling og fra veibanen, sier Sundvor.

Frykter farlige situasjoner

Skandinavias største uavhengig forskningskonsern, SINTEF, frykter også at det kan oppstå farlige situasjoner og at det vil være forvirrende dersom man har ulike hastigheter på en strekning.

– Det vil føre til at man har flere forbikjøringer enn ellers, og det vil være en veldig dårlig utnyttelse av veien da 90 prosent av bilene på veien er personbiler, mens bare 10 prosent er tunge kjøretøy, sier Trond Foss, seniorrådgiver i SINTEF.