Hopp til innhold

Oslopolitiet fikk flest klager

Nesten 20 prosent av alle klagene mot politiet i 2012 var klager mot Oslopolitiet.

politi

Visepolitimesteren i Oslo anbefaler alle som føler seg dårlig behandlet av politiet om å klage.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix

I 2012 mottok politiet totalt 698 klagesaker fra publikum. Det går frem av årsrapporten til politidirektoratet.

119 av disse klagene var mot Oslo politidistrikt. Tallene inkluderer ikke saker som er anmeldt til Spesialenheten.

Visepolitimester i Oslo Sveinung Sponheim synes ikke det er rart at det er så mange klagesaker i Oslo.

Sveinung Sponheim

Visepolitimester Sveinung Sponheim.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

– Vi har om lag en fjerdedel av alle straffesaker og mellom en fjerdedel og en femtedel av landets publikum å betjene, så tallet ligger vel ganske på snittet i forhold til landet forøvrig.

  • Se oversikt over antall klager fordelt på politidistrikt nederst i saken

De fleste klagene gikk på adferd (46,5 prosent), og deretter klager på saksbehandling og service (42,3 prosent).

– Når det gjelder klage på adferd kan det gå på uhøflig opptreden og ukorrekt handlemåte av våre folk ute på gata i forbindelse med pågripelsessituasjoner eller andre hendelser, sier Sponheim.

Formell klageordning

Antallet klager har vært relativt konstant, mellom 580 og 740, i året på landsbasis, siden den formaliserte klageordningen trådte i kraft i 2006.

Ordningen betyr at dersom man har vært i kontakt med politiet, og mener det har blitt gjort en feil, kan man klage.

Sponheim har inntrykk av at klageordningen er godt kjent, og tror derfor ikke mørketallene er store.

– Jeg synes vi har fått gode rutiner nå. Av 119 klagesaker vi fikk i Oslo i fjor var det bare to som var misfornøyde med hvordan vi behandlet saken og tok den videre til politidirektoratet.

– Det er ingen vits i å klage

Det er ikke alle som føler seg urettmessig behandlet av politiet som har gått til det skrittet å klage.

Da Frøydis Folkvord ringte og varslet Oslo-politiet om en inntrenger i leiligheten, brukte politiet 44 minutter på å komme. Etter å ha ringt politiets nødnummer to ganger uten å få hjelp, løp hun og barna til slutt ut på gaten.

Folkvord vurderte å klage på politiet, men gjorde det ikke.

Saken fortsetter under bildet

Frøydis Folkvord

Frøydis Folkvord klaget ikke fordi hun ikke tror det vil gjøre noen forskjell.

Foto: Øzgur Tufan/NRK

– Årsaken til at jeg ikke klagde var at jeg følte at det ikke ville gjøre noen forskjell, sier Folkvord, som senere har tenkt at hun burde ha klaget.

Inntrengeren viste seg å være en mann som hadde gått feil etter en natt på byen.

– I ettertid kom han med sjokolade og blomster på døra, så det løste seg jo veldig fint, men i utgangspunktet var dette en alvorlig situasjon.

– Klag hvis det er grunn til det

Visepolitimester Sponheim anbefaler alle som mener de har noe å klage på om å klage.

– Det er viktig for oss å få et så godt bilde av vår opptreden i det offentlige rom som mulig. Vi tar alle disse klagene på alvor.

Vil klagene føre til konkrete endringer hos politiet?

– Ja, helt klart og det har de også gjort ved flere anledninger, sier Sponheim og forteller om programmer i politidistriktene der de ansatte øver på hvordan de kan løse ulike situasjoner på ulike måter.

Se oversikt over antall klager på politiet

Politidistrikt

Antall klager mottatt i 2012

Totalt

698

Oslo

119

Østfold

19

Follo

12

Romerike

40

Hedmark

7

Gudbrandsdal

13

Vestoppland

22

Nordre Buskerud

5

Asker og Bærum

22

Søndre Buskerud

45

Vestfold

32

Telemark

31

Agder

34

Rogaland

30

Haugaland og Sunnhordaland

11

Hordaland

40

Sogn og Fjordane

13

Sunnmøre

12

Nordmøre og Romsdal

13

Sør-Trøndelag

37

Nord-Trøndelag

12

Helgeland

12

Salten

15

Midtre Hålogaland

14

Troms

17

Vestfinnmark

12

Østfinnmark

23

Kripos

0

UP

19

PU

17

Økokrim

0

Ekspander/minimer faktaboks