Hopp til innhold

Nye T-banevogner til besvær

Oslo er i ferd med å kjøpe flere nye T-banevogner enn det byen har råd til. Samferdselsbyråden frykter at kommunen ikke vil ha penger til å vedlikeholde skinnegangen som vognene skal kjøre på.

Nye T-banevogner

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) advarer mot kjøp av for mange nye T-banevogner.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

Nye t-banevogner

Venstre vil sikre flertall for kjøp av 32 nye vognsett.

Foto: Stig Sulland / NRK

Onsdag kveld skal bystyrets samferdsels- og miljøkomité avgjøre hvor mange nye 3-vogns-sett Oslo skal kjøpe før den siste opsjonen med vognfabrikken Siemens går ut. Det store spørsmålet er om det skal kjøpes 19 eller 32 vognsett.

Om det blir 19 eller 32 sett kommer til å ha stor innvirkning på hvordan T-banehverdagen vår ser ut i 2015.

Frykter folk går tilbake til bilbruk

Når Lørensvingen åpner i 2015 - altså den planlagte forbindelseslinjen mellom Grorudbanen og T-baneringen - vil 19 vognsett være nok til å kjøre sju-og-en-halv-minutters rute både på Grorudbanen, Furusetbanen og Østensjøbanen.

Likevel må mange avganger - også i rushtiden - fortsatt kjøres med 3-vognstog.

Kjøper man 32 vognsett, vil det bli 6-vognstog og bedre plass på alle avganger unntatt på Holmenkollbanen. Det er dette Venstre sikrer flertall for onsdag kveld, bekrefter samferdselspolitisk talskvinne Guro Fjellanger.

Guro Fjellanger

Guro Fjellanger (V)

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Alle er enige om at vi trenger 32 vogner for å klare å opprettholde kvalitet og frekvens i kollektivtransporten. I Oslo har flere og flere begynt å bruke kollektivtrafikken, og vi ser nå at vognene er overfylte.

– Lar vi den situasjonen fortsette, kommer folk til å gå tilbake til bilbruk, og da bryter vi det klimamålet vi har i denne byen, sier Fjellanger.

– Kjøper for mange vognsett

Jøran Kallmyr advarer likevel sterkt mot å kjøpe flere vognsett enn 19. Det skyldes nye dramatiske opplysninger om tilstanden på Oslos trikkeskinner og T-banelinjer.

I et notat som bystyret først ble gjort kjent med mandag, går det fram at vedlikeholdsbehovet er på seks milliarder kroner, nesten to milliarder mer enn det politikerne har visst til nå.

Jøran Kallmyr

Jøran Kallmyr (Frp), byråd for miljø- og samferdsel

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Etter det Østlandssendingen erfarer, er det sannsynlig at avsporingen på Tøyen har en direkte sammenheng med vedlikeholdsetterslepet fordi den skjedde i en gammel sporveksel.

Å kjøpe 32 vognsett vil binde opp over 50 millioner kroner ekstra i året bare i renter og avdrag. Dette vil ramme vedlikeholdet direkte, hevder Kallmyr.

– Hvis man kjøper flere enn 19, så vil man få mindre penger til vedlikehold. Da er man i fare for å havne i samme situasjon som jernbanen har havnet i. Man vil få en for dårlig skinnegang som gjør at man ikke får brukt de ekstra vognene en gang.

Advarer mot symbolpolitikk

– Det som er viktig, er at vi nå er ansvarlige politikere og ikke går på symbolpolitikk og bestiller flere T-banevogner fordi det ser bra ut. Vi må også tenke på den kjedelige vedlikeholdsbiten, sier samferdselsbyråden.

Dette er Venstres Guro Fjellanger helt uenig i.

– Det er selvsagt nonsens. Vi gjør ikke dette for å drive symbolpolitikk. Venstre har i flere tiår tatt et betydelig ansvar for at kollektivtransporten i Oslo har blitt så god som den er.

– Vi har klart å kombinere det å ta igjen vedlikeholdsetterslep tidligere med å satse på nye åpninger og frekvenser. Det er et ansvar vi er forberedt på å ta, sier Fjellanger.

– Må ha mer penger

Hun bekrefter at det må mer penger inn i systemet for at man skal kunne klare å ta vedlikeholdsetterslepet og kjøpe flere vogner.

– Men først og fremst må da byråden sørge for at vi får en ordentlig oversikt over hva som faktisk ligger i tallene som han sender i et notat til komitéen to dager før saken skal behandles, avslutter hun.