Da moren til Caroline sjekket Facebook i lunsjen, fikk hun seg en stor overraskelse.
– Der så jeg at den klassen Caroline tilhører hadde dratt på leirskole, og jeg visste ingenting, sier Anne-Berit Sikkerbøl.
12 år gamle Caroline Sikkerbøl har Rett-syndrom. Kort forklart betyr det at hjernen utvikler seg langsommere.
For Carolines del vil det blant annet si at hun er på samme nivå som en toåring mentalt. Likevel mener moren at datteren ville hatt stor glede av å være med de andre barna på leirskolen.
– Hun kan oppleve naturen, være med å leke ute. Det er sanseopplevelser som hun ville hatt stor glede og nytte av.
Er sosial med klassen
På Ytre Enebakk skole går Caroline i en klasse med tre andre barn med omfattende behov og rett til spesialundervisning. I tillegg tilhører hun 7. klasse, som andre 12-åringer.
Faglig har hun ikke mye til felles med sine jevnaldrende. Men hun er sammen med dem på fritiden, og medelvene har vist en veldig inkluderende holdning, forteller moren.
Tenkte ikke de skulle være med
Det går også en annen funksjonshemmet jente i 7.-klassen. Heller ikke hun fikk bli med på leirskolen.
Rektor på Ytre Enebakk skole, Jo Wangen, sier det ikke virket naturlig for dem at jentene skulle være med.
– Vi har et opplegg rundt leirskolen som dreier seg om å nå faglige mål for sjuende trinn. De elevene vi har på forsterket enhet har en helt egen plan og egne mål, som ikke er en del av leirskoleopplegget.
– Var det for å spare penger?
– Absolutt ikke. Vi har syv voksne ansatte vi kunne hatt med fra avdelingen, sier Wangen.
Vil ha mer informasjon fra skolen
På Facebook har flere foreldre og beboere i Ytre Enebakk uttrykt frustrasjon og sinne over skolens behandling av barna. Det er nemlig ikke første gang at elevene på forsterket enhet har blitt ekskludert. I 2014 fikk de ikke bli med på grunnlovsjubileet.
Anne-Berit Sikkerbøl er først og fremst skuffet over ikke å bli informert. Det tar skolen selvkritikk på.
– Vi burde hatt en dialog med foreldrene og det beklager vi at vi ikke har hatt, sier Wangen.
– Skolen har et ansvar
Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) reagerer på at de to 12-åringene ble utestengt.
– Dette er alvorlig. Vi ser at funksjonshemmede barn som ikke inkluderes i det sosiale, blir stående utenfor. Dette forplanter seg opp gjennom skoleårene og helt ut i arbeidslivet, sier generalsekretær i FFO Lilly Ann Elvestad.
Hun er enig i at skolen burde ha vært i dialog med foreldrene tidligere, for å finne en løsning. Hun understreker at det er viktig for alle barn å lære om inkludering, toleranse og mangfold.
– Jeg tror at hvis vi skal få et inkluderende samfunn, så må man starte allerede på barneskolen, sier Elvestad.