Hopp til innhold

En del av biltrafikken forsvant da kapasiteten i Brynstunnelen ble halvert

Trafikken flyttet seg ikke bare, slik forskerne trodde da deler av Brynstunnelen måtte stenge i flere måneder. En god del av biltrafikken ble rett og slett borte.

Brynstunnelen

– Dette ble jo et naturlig eksperiment på hvordan trafikkflyt endrer seg. Som forskere var det bare wow! superspennende, sier byutviklingsforsker Aud Tennøy.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Onsdag la Trafikkøkonomisk Institutt (TØI) frem rapporten «Effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjon i Brynstunnelen».

På forhånd var forskerne redde for hva som kunne skje med en halvering av kapasiteten i en tunnel der 70 000 biler passerte hver dag.

– Man kunne risikere å låse hele veisystemet slik at alt sto. Det skjedde ikke, og det er jo veldig bra, sier forskningsleder Aud Tennøy på TØI.

– Det er en ekstrem endring faktisk

Aud Tennøy

Aud Tennøy, forskningsleder på Transportøkonomisk institutt.

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

TØI har undersøkt de veiene de ventet trafikken skulle flytte seg til, men der fant de lite ekstratrafikk.

– Dette gikk egentlig ganske bra. Man halverte kapasiteten på en av Norges tyngste veilenker. Det er rett og slett sånn at vi har mistet en del av biltrafikken.

Folk har forskjøvet arbeidstid, de har begynt å reise mer kollektivt og begynt å sykle.

– Reisevaneundersøkelsen viste at bilandelen blant de som jobbet i Brynsområdet gikk ned fra 39 prosent til 29 prosent mens tunnelen var delvis stengt. Det er en ekstrem endring faktisk.

Undersøkelsen i Brynsområdet viste også at kollektivandelen økte fra 40 til 45 prosent fra 2015 til 2016.

– Og straks Brynstunnelen hadde åpnet igjen kjørte vi i gang ny undersøkelse. Den viste at kollektivandelen har økt til 50 prosent.

Køen i Brynstunnelen økte

Køen i Brynstunnelen økte i perioden noen løp var stengt.

– Før var det kø i rushretningen, og så var det ganske fri flyt den andre veien. I stengningsperioden fikk vi ganske mye kø i det vi kaller motrushretning. Det er jo plagsomt for folk, ikke minst fordi de ikke kunne vite hvor lang tid det tok fra dag til dag.

– Det kom også en liten økning på lokale veier, men det har folk reagert sterkt på, så det opplevdes som en stor økning. Men tallene er veldig lave.

– Er det grunn til å tro at folk vil gå tilbake til det gamle trafikkmønsteret når det får gått en sommer eller så?

– Det blir veldig spennende å se. Det forventer jeg egentlig, for folk driver og justerer hele tida. Men foreløpig ser det jo ikke sånn ut.