Vinmonopolet taper kampen om kundene. Mens Vinmonopolet hadde en vekst på 1,9 prosent i fjor, kan svenskene vise til over det dobbelte.
NRK besøkte et vinmonopol nær grensa på en helt vanlig formiddag. Der var det folketomt. Samtidig var det full aktivitet på Systembolaget i Sverige.
– Virker som vi har tapt 20 000 liter til Systembolaget
Handelen på Systembolaget langs grensen slo alle rekorder i 2012. Nærmere 31 millioner liter alkoholvarer ble solgt, en økning på fire prosent sammenlignet med året før.
Det er over dobbelt så mye som hos Vinmonopolet. Etter at Systembolaget åpnet en ny stor butikk i Strömstad i fjor sommer, stupte salget her hjemme.
– Før Systembolaget åpnet denne butikken så hadde vi en vekst på landsbasis på cirka 30 000 liter i uken, sier pressesjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl.
– Etter åpningen falt det til 11 000. Det kan virke som vi har tapt 20 000 liter til Systembolaget, fortsetter han.
(Teksten fortsetter under)
- SE VIDEO:
Svenskehandelen får konsekvenser
Det blir imidlertid for dumt å gi svenskene skylda for dårlig vekst på polet hjemme, ifølge kundene NRK har snakket med på Systembolaget.
– Vi handler her fordi det er så mye billigere enn hjemme. Denne vinen her for eksempel koster 400 kroner hjemme og 200 kroner her. Det er jo faktisk ganske stor forskjell da, mener Jarle Aune.
Det får imidlertid konsekvenser at kundene på det sentrale Østlandet velger bort Vinmonopolet.
– I mange av de små butikkene vi har åpnet de siste årene har vi stengt mandag-onsdag, nettopp for å kutte kostnader slik at vi ikke får utgifter som vi ikke kan betjene på sikt, sier Nordhal.
Butikksjefen i et av skandinavias største pol ofrer ikke det en tanke.
– Vi har vel ingen konkrete tanker om det. Vi sier velkommen til alle våre kunder, enten de er svenske, norske, danske, tyske og så videre, sier Alexander Johansson, butikksjef for Systembolaget i Strömstad.