– Vi skal fortelle om Fredrikstad, Hvaler og Østfolds fortreffelighet. I samarbeid med Cruisenettverk Østfold og Østfold Reiseliv er det utviklet kataloger med opplevelser fra hele fylket, forteller leder av Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen.
Leder av Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen.
Foto: Lars Håkon Pedersen / NRKMålet er å inngå konkrete avtaler med de store i bransjen, cruiseoperatører, reisebyråer og arrangører, med andre ord de som formidler reiser og opplevelser.
Workshopen i den britiske hovedstaden kalles «Norway Day in London 2014», og arrangeres i regi av Innovasjon Norge og Cruise Norway.
– Vi er i ferd med å bli etablert som cruisehavn, noe vi finner svært spennende, sier leder av Visit Fredrikstad og Hvaler, Maya Nielsen.
Det første anløpet til det som kan bli et cruiseknutepunkt i Oslofjorden vil skje i september.
Gamlebyen i Fredrikstad er allerede et av Norges mest besøkte turistmål.
Foto: NRK/Ketil StrebelØyhopping på Hvaler
Roar Bekkelund i Borg Havn kan fortelle at planleggingen for det første anløpet er i god rute, deretter er det er at mål i prosjektet å oppnå inntil 40 cruiseanløp i året innen 2020.
Lederen for Visit Fredrikstad og Hvaler har mye å fortelle om når hun møter britiske reiselivsfolk:
Østfold har et bredt tilbud til de besøkende, Gamlebyen, Oldtidsveien, øyhopping på Hvaler, en av Europas flotteste modelljernbaner, Ytre Hvaler Nasjonalpark og vandringer i vikingenes spor er noe av det som skiller seg ut. En teaser om Naultus Marinepark er også med til London. Fredriksten Festning og Haldenkanalen er også populære utflukter.
Gamlebyen Modelljernbanesenter blir nevnt blant de mange spennende tilbudene til turistene.
– Vi merker også en betydelig interesse for vår sjøhelt og oppdagelsesreisende Roald Amundsen internasjonalt, sier Nielsen.
Stor økning i cruisetrafikken
Tall fra Innovasjon Norge forteller om drøye 700.000 cruisegjester og tre millioner dagsbesøk til Norge i 2013. Det er en økning på 66 prosent fra 2009. Den største cruisehavnen er i øyeblikket Bergen, fulgt av Stavanger, Geiranger og Oslo.
Seniorrådgiver Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge forteller at rundt halvparten av de besøkende fra cruiseskipene ikke har bestilt noe forhåndsprogram, det gir handelsnæringen i det aktuelle området gode muligheter til å øke omsetningen.
– Turoperatører gir også sine reisende god tid til vandring på egen hånd. Det har vært en sterk økning i turoperatørtrafikken de siste to årene, og de tilbringer nå mer tid i regionen, forteller Tove Bergseng, markedsansvarlig for cruise og turoperatører i Visit Fredrikstad og Hvaler.
Fredriksten festing i Halden, som også er blant landets mest besøkte attraksjoner, blir også markedsført for britene.
Foto: Rainer Prang / NRK